
Vanavond was
er een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde over "bigarreaux"
oftewel chemische kersen.........Het zijn die felgekleurde zoetgesuikerde
dingen die ooit als gewone kersen in de boom hingen en na bewerking als
versiering dienen op taarten. En die bij mijn weten door bijna niemand lekker
gevonden worden en dus weggegooid!!! Alvorens ze worden weggegooid ondergaan ze
een geheel chemisch proces: gele kersen worden onrijp geplukt en vervolgens tot wel maandenlang in een immense ketel bewaard om het
rijpingsproces te stoppen, ondergedompeld in een soort bleekmiddel wat ze
geheel ontkleurd. Daarna worden ze behandeld met vochtvreter om ze hard te
maken, daarna weer uitgekookt om de chemicaliën weg te spoelen en vervolgens
weer gekleurd met een een verfje tot soms wel fluoriscerend aan toe. De werkzaamheden worden allemaal gedaan door mensen met een soort gasmasker op tegen de dampen. Dan uiteindelijk nog
behandeld met een roze suikerstroop om er een mierzoete smaak aan te geven en waarschijnlijk om de chemische bewerkingen te maskeren en
dan durft de mevrouw van die bigarreaux-fabriek ook nog te zeggen dat ze dat
doen "omdat we nu eenmaal fruit moeten eten" yeh sure. De
kersenteler had terecht medelijden met die kersen..........getverrrrr
Nee dan liever zoals hieronder
Power to the freegans!!!!!
Extra: hier nog even de link naar alle afleveringen van de afgelopen
10 jaar KdvW, je kunt ze hier allemaal terugkijken!!







