vrijdag 23 mei 2014

Onderhoudskosten.........



De tweede offerte is binnen, deze gaat het worden de opdracht is al gegeven! Er zat maar liefst 730 euro verschil in, maar daar heb ik ze dan ook beiden helemaal voor uitgevlooid ;-)) Hoewel de eerste offerte tot in de puntjes was uitgewerkt zaten een aantal zaken me niet lekker, allereerst dat gedoe met houtrotvuller dat vond ik niet professioneel overkomen. Verder had dit bedrijf aangegeven met een steiger aan het werk te gaan waarop wij zeiden een degelijke te hebben staan (altijd handig eigen spullen ;-) maar meneer gaf aan zelf een steiger te hebben die hij liever gebruikte. Ook goed........maar op de offerte stond wel een kostenpost voor het gebruik van zijn steiger???? Huhh dat vond ik vreemd, als hij die nou apart moest huren voor ons alla maar ons kosten in rekening brengen voor materiaal wat hij al heeft staan vind ik niet kunnen. Er staat toch ook niet een aparte post voor het gebruik van hamer, beitel etc.......raar vond ik dat. Ook moesten we betalen voor de afvoer van afval maar dat mocht hij bij ons laten en tot slot een restpost van 7% niet nader omschreven kosten onvoorzien. De offerte zag er netjes uit maar het eindbedrag was gewoon te hoog!!

De tweede offerte daarentegen zag er eigenlijk een beetje knullig uit, dit bedrijf wilde sowieso al niet een offerte mailen alles ging per post en het duurde ook wat langer, het was nog net niet op een typemachine gemaakt ;-) Ons adres boven de offerte klopte niet helemaal, er stonden (mij) storende taalfoutjes in en de BTW moesten we zelf uitrekenen! Dat vond ik eigenlijk het meest domme, je brengt nl. een offerte aan een particulier uit zodanig dat deze potentiële klant in een oogopslag kan zien wat hij onder de streep moet afrekenen. Nu moest ik zelf het bedrag van materiaal en uurloon splitsen ivm. de verschillende BTW hoogtes en weer bij elkaar optellen om tot de conclusie te komen dat deze man toch voordeliger was. En hij repareert het kozijn met echt hout :-)) Manlief besprak met buurman de op handen zijnde klus en doordat wij zo enthousiast zijn over de offerte gaat deze buurman nu ook contact met hem opnemen voor zijn dakkapel, zo gaan die dingen.........

Ook hadden wij nog een raampje wat opgeknapt moest worden en ook voorzien van nieuw dubbelglas, hiervoor hadden wij gebeld met een glasbedrijf hier dichtbij die aangaf dit wel even te kunnen regelen. JutMan had inmiddels zelf het raam al opgeknapt en geschilderd het wachten is nog op het glas.......Hoewel het bedrijf had aangegeven dat het glas met enkele dagen binnen zou zijn en het er dan gelijk terplaatse ingekit kon worden hebben we nog steeds niks en het is inmiddels bijna drie weken later :-( al die tijd zit jongste Jutter met een plaat hout voor zijn raam. Ze zouden bellen als het glas er was maar op de afgesproken dag hoorden wij niks dus belden een paar dagen later zelf maar. Kreeg het idee dat ze gewoon vergeten waren het raampje te bestellen en wederom zou het er binnen enkele dagen zijn, dat was afgelopen dinsdag........maar weer niks gehoord. Dus vandaag maar weer zelf gebeld om te horen te krijgen dat het wel binnen was, waarom dan niet even een belletje zoals afgesproken?? Ook herinnerden wij het bedrijf aan de service om gelijk het glas in het raam te kitten maar dat ging niet lukken. We moesten het maar brengen dan zou het na het weekend weer opgehaald kunnen worden. Kijk dit soort bedrijven bevelen wij dus niet aan bij de buren.........

Toch ook nog weer een meevaller: ik hoef nog geen nieuwe laptop. De laatste tijd werd het ding steeds trager en trager met als bijkomend positief effect dat ik er steeds minder achter zat ;-)) maar toen ik iemand beloofde flyers te maken maar het grafische programma niet meer openging gooide ik het apparaat liefst driehoog het raam uit. JutMan had al een constructie bedacht: wij kopen een nieuwe van het vakantiegeld ondertussen zien we deze te fixen en die word dan voor jongste Jutter om straks mee naar school te nemen. Maar als JutMan iets in zijne kop heeft heeft hij het niet in zijn k......en dus ploos hij van alles uit en liet hij er tal van viruskillers op los met nul resultaat GRRRRR totdat hij Panda vond en nu draait alles weer als een zonnetje en weet zelfs ik hoe ik af en toe een preventieve scan moet doen. Voor jongste Jutters nieuwe schooljaar komt er vast wel een mooie aanbieding voorbij waar we met een gerust hart op kunnen wachten, geen overhaaste aankopen dus :-)



6 opmerkingen:

  1. Vindt ik niet vreemd steigerkosten ook al is hij van hem zelf die moet toch ook betaald worden.Bij garage betaal je ook een bepaalde uurtarief en daar zit ook pandhuur/gereedschappen bij in verrekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, het uurtarief van de garage is all-inclusive! Maar deze meneer rekent én een pittig uurloon plus én daarbij voor van alles en nog wat apart huur/materiaalkosten. Indertijd dat ik een bedrijf had en daarvoor peperdure machines had aangeschaft rekende ik echt geen machine uurkosten hoor, die calculeer je in op de uiteindelijke stuksprijs........

      Verwijderen
  2. Nou... Ik zou de duurdere offerte genomen hebben hoor, hoewel ik inderdaad wel over die steiger zou hebben geklaagd. Maar die andere persoon klinkt nu al een beetje als een prutser. Nou, hopelijk valt het mee...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig zo'n verschil van ergens tegenaan kijken ;-) ik val juist niet voor de gelikte offerte maar ga voor het vakwerk. Degene die het gaat doen is een vakman die gewoon niet zo goed is in zijn administratieve kant van het ondernemerschap. Zie je vaker :-)

      Verwijderen
  3. Weet je, die steiger e.d. moet natuurlijk wel een arbo-keurmerk hebben en ook ieder jaar opnieuw, vandaar dat de eerste niet met jullie steiger 'mag' werken, mocht er iemand afvallen dan is die persoon niet verzekerd, dat soort 'ongein' wil je als opdrachtgever maar ook als werkgever en werknemer niet.
    Over houtrotvuller (werk bij een schildersbedrijf) afhankelijk van de mate van het houtrot kan er prima met houtrotvuller gewerkt worden. Meestal is dat goedkoper dan een heel nieuw stuk hout inzetten,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het gaat bij beide bedrijven om een zzp'er die ook allebei alleen werken dus ik weet niet of die eerste zijn steiger ieder jaar laat keuren? En daarom moet ik daar apart voor betalen?? Bij mij valt dat onder gereedschap......En het woord "opdrachtgever" bij deze klus doet mij eraan herinneren dat ik wel om zijn ID vraag als hij komt om te kijken of hij wel is die hij zegt dat hij is........zucht :-(

    BeantwoordenVerwijderen