dinsdag 4 februari 2014

Groen ontwaakt!




Na zondag weer een hele dag over groen en duurzaam bezig geweest te zijn begint het toch wel weer te kriebelen :-) Ondanks dat het achter zeik en zeiknat is wil ik toch iets aan de eetbare tuin doen. Dat komt mooi uit want er moet een zaaikalender gemaakt worden als huiswerk voor de volgende keer. Ik heb al wel wat catalogi liggen alleen die van de Bolster moet nog even aangevraagd worden kan ik ook online inzien. Daarin staan heel handig ook de plantafstanden aangegeven zodat je precies kunt uitrekenen hoeveel ruimte je nodig hebt om bepaalde groentes te kunnen telen. En het is nog best wel een hele klus om goed uit te kienen wat er allemaal past of niet. Maar als je het goed plent kun je ook wel voor een heel jaar groente en kruiden halen van een stukje grond van 125m2 per persoon. Als je alles in een schema verwerkt en je bent beperkt in je ruimte dan zie je ook in één oogopslag dat je misschien beter de uien, aardappelen en wortels bij de biowinkel of boer kunt halen omdat die teveel ruimte in beslag nemen over een langere periode. De catalogi zijn trouwens meer ter inspiratie want ik heb nog een leuke voorraad zaaigoed liggen :-p

Mocht je ook het voorjaar & allerlei duurzame dingen al op willen snuiven dan kun je op de volgende evenementen goed terecht. Een extraatje is natuurlijk de Landelijke Genoegdag - dit keer in Oss - waar je gratis met de trein naartoe kunt reizen met het boekenweekgeschenk, alleen de entree is niet geheel gratis :-( Maar als je de abonnee-optie gebruikt kost het kaartje een tientje, je moet natuurlijk wel aan je consuminderportemeknip blijven denken ;-)) Ook het benodigde vervoersbewijs is op een geheel gratis manier te verkrijgen maar dat moet je wel durven: koop een boek in de boekhandel - IN PLASTIC dan kan er niks mee gebeuren -, berg die goed op als je thuiskomt met het bonnetje erbij. Ga na de Genoegdag weer terug naar de boekhandel en breng het boek weer terug onder het mom "dubbel gekocht als cadeautje" of verzin zelf een leukerd, je ontvangt dan gewoon je aankoopbedrag weer terug want je mag het altijd ruilen binnen zoveel dagen ;-) Ik weet wel dat ik toen in Tilburg een superleuk dagje uit heb gehad voor alleen de entreekosten van toen nog € 7.50!! Ik heb in dit rijtje ook de Tuinidee opgenomen maar persoonlijk denk ik dat dat meer voor consumenten is die ieder jaar een compleet andere inrichting van de tuin willen volgens de laatste modetrends incl. gestylede buitenkeuken, loungebanken, zwembaden met toeters en bellen etc., niet voor mij dus en daarbij nog eens vreselijk duur ook om alleen al binnen te komen. Geef mij maar wat kleinschaligers:

8-9 maart reclaimtheseeds € 3.00 = incl. toegang Hortus Haren

23 maart www.groenmoes.nl € 3.50

diverse data www.gaafgroen.nl € 7.50

20-24 februari www.tuinidee.nl 11-15 euro

16 maart landelijke Genoegdag Oss 10-15 euro




Geen opmerkingen:

Een reactie posten