maandag 8 september 2014




Oi, oi, oi ik gloei nog helemaal na van de afgelopen twee weken - drukke weekenden - ook dit weekend weer, maar wat gebeuren er een mooie dingen :-) vooral Feestboek heeft daar een groot aandeel in ook al verfoei ik het ernstig van tijd tot tijd.......Ik ben in het diepe gesprongen en heb zelf een lokale consumindergroep aangemaakt. Mijn voorbeeld is natuurlijk Annemiek maar een echt huis met alles wat daarbij komt kijken kan ik nu gewoon qua tijd en middelen niet neerzetten dus dan maar eerst even zo. In een paar dagen tijd hebben zich al 80 mensen aangemeld maar word er door hen nog weinig aangedragen terwijl dat wel is wat ik voor ogen heb. Aan elkaar vertellen en ervaringen delen over wat je juist allemaal wel kan met weinig of geen geld. Dat laatste is gewoon schrijnend, er is een groeiende groep mensen die om wat voor reden dan ook tussen wal en schip raken. Baan kwijt, achterop raken met betalingen, schulden maken en door de bomen het bos niet meer zien. Vaak in aanloop naar een schuldsaneringstraject zitten maar dat bied natuurlijk geen panklare oplossing en deze mensen (vaak met kinderen) moeten dan weken soms maanden maar zien te overleven........zwaar verdrietig. En in de media blijven ze maar roepen dat het beter gaat en dat de voedselbanken minder klanten krijgen ja koekkoek dat komt omdat de regels steeds scherper aangehaald worden......Ik voorzie alweer een nieuwe golf slachtoffers bij de mensen die nog beschermd werkten in de sociale werkvoorzieningsprojecten en nu allemaal maar moeten gaan instromen bij "gewoon" werk????

Gelukkig zijn er bij ons twee heel warme groepen ontstaan die helpen waar mogelijk, er word kleding aangedragen, in complete kinderverjaardagen voorzien zodat zij toch kunnen trakteren en wat lekkers hebben op hun verjaardag hebben én er is eten wat gedeeld word. Bij dat laatste mag ik nu ook brood-uitdeelpunt zijn en man wat doet dat goed. Een broodjeshuis in de stad pakt alles wat aan het eind van de dag over is in een grote doos (of soms zelfs meerdere) wij halen dat bij toerbeurt op en mensen kunnen dan 1x per week meeloten. Ze krijgen dan voor meerdere dagen brood mee en zijn daar zooooo dankbaar voor. Deze keer hebben we ook druiven van onze eigen struik geplukt en een grote doos eitjes meegegeven aan een gezin met drie kinderen waar gewoon niks meer was. Laatst zijn er mensen van de groep naar een boer gereden waar gratis wortelen werden weggegeven en binnenkort gaan we appels plukken ook weer om te verdelen. Geweldig allemaal maar ook somstij heel dubbel ook omdat je gewoon niet iedereen kunt helpen en ook weet dat er mensen zijn die niet op internet zitten en daardoor een helpende hand mislopen, dan denk ik maar weer snel aan al de blije mensen die we wel kunnen helpen :-)

Gister samen met Jutman en Mini-Jutter heel veel zaden gratis bij elkaar gesprokkeld in de Hortustuin, we hebben daar heerlijk rondgewandeld (zo mooi daar) en gelijk de Gaafgroen markt bezocht. Ook lagen daar hazelnoten in het wild voor de raap :-) Uiteindelijk toch geld uitgegeven aan een buitenkacheltje compleet met grote heksenketel en houten roerlepel waar ik al een jaar omheen liep te dralen. Nu kan ik toch eindelijk buitenkoken. Had weer een leuk klusje gedaan en de verdiende centjes zijn zo goed besteed. Er is zelfs nog over en daar heb ik andere wilde plannen mee wat weer past bij de groene dingen die ik straks toch echt wil gaan doen. Overdracht word het sleutelwoord ;-) Heb nu ondertussen zoveel ervaringen opgedaan hoe anderen workshops en cursussen geven op een manier die mij niet aanstaat dat het tijd word daar ook zelf aktief mee aan de slag te gaan. Maar dan heb ik nog even tot het voorjaar om e.e.a. uit te werken......

De markt was echt weer geweldig kijk nu al uit naar een volgende editie, allemaal kraampjes met super bevlogen mensen! Ook allemaal dingen die aansluiten bij waar ik over loop na te denken en mee bezig ben en gewoon heerlijk volk wat er rondliep allemaal heel relaxed. Manlief geneerde zich bijna om z'n telefoon op te nemen toen een van de kinders hem belde :-) en toen we - en vooral IK superblij - naar huis reden merkte manlief nog even op "als je vroeger had geleefd was je verbrand", mijn dag kon niet meer stuk :-)))))))))

Verder bij het grofvuil een voetbaltafel met twee balletje gevonden voor mini-Jutter precies op het moment dat hij daarom begon te vragen bij z'n paps & mams, een verzameling potjes ontvangen voor eigengemaakte appelmoes straks en voor achter een porceleinen wastafel die ik in mijn "buitenkeuken"  kan integreren ;-) en ik heb eindelijk de keukendoekjes van eco-garen afgewerkt. Het materiaal breit super uit, heb al 4 doekjes uit één cone gehaald en nog zit er garen op.



Lang leve de lol :-))) inmiddels heb ik mijn eerste maceraat in de keuken staan.....in een fles van de biologische sappen van de Aldi. Deze vindt ik helemaal geweldig, mooie vorm, liter inhoud en het etiket is er zo vanaf zonder lijmresten die je eraf moet pulleken. De Grolsch beugelflesjes zijn ook favoriet en ik kijk ook altijd naar bijzondere potjes :-p Zo hadden ze bij de Budgetfood laatst potjes van Heinz met een of andere geflopte saus maar het potje is zo leuk!! Al zou je het alleen maar voor de potjes doen, voor € 0.59 heb je dan een her te gebruiken exemplaar in tegenstelling tot wat de winkels zoals Xenos Welkoop etc. ons proberen te verkopen. Die hebben ook wel door dat zelfmaken weer in in. Zo'n "Bon M" jampotje met vrolijk geruit dekseltje zag ik staan voor € 2.75 per stuk, ben toch zeker niet gek..........









1 opmerking:

  1. Ik vind het wel grappig hoe winkels inspelen op de zelf doen trend. Zo zag ik ook al speciale stickers die je op jezelf gemaakte jampot kunt plakken.

    BeantwoordenVerwijderen