dinsdag 8 april 2014

Zo, de dag is weer om...........nog ff een blogje tikken ;-)



Vanmorgen begon de dag met het rituele loslaten van de kippies en een rondje door de tuin, we liepen terug met een schaal kakelverse eitjes. Toen een rondje met met de hond en we vonden een statiegeldflesje á € 0.10 daarna een rondje post, helaas niks gevonden..........Ondertussen had ik de wasmachine een spoelprogrammaatje laten draaien met flink azijn want het rook niet zo fris meer (vetluis??) Helaas werkte dat niet geheel afdoende dus het rubberen manchet maar eens goed onder handen genomen met een oude lap, zeepbakje en de schacht in de machine ook nog eens extra schoongemaakt en daarna een was gedraaid geheel zonder wasmiddel. Voilá, een prachtig schone was en weer een kraakheldere machine ;-)) Het is een beetje werk maar dan heb je ook wat!




Daarna zaadjes klaargezocht om morgen het e.e.a. voor te zaaien in de kas en toen door naar de hoofdbaan waar ik in een gratis "uit-in-de-regio" blaadje een bon voor 20% korting bij de kringloop vond. Zonder houdbaarheidsdatum en alleen witgoed is uitgesloten dus die komt altijd van pas. Meerdere van die blaadjes meegenomen naar huis om die bonnen uit te knippen, die gaan in m'n coupon-queen mapje :-p Tijdens het afsluitrondje vond ik op een tafel een bak met een pond overheerlijke druiven, er was slechts één takje uit leeggegeten?? Achtergelaten door een klant die ze kennelijk toch niet lekker vond, ik heb ze dankbaar meegenomen en manlief kreeg ze mee naar het werk om op te peuzelen tijdens zijn nachtdienst. 

Op weg naar huis zag ik een vrouw sjorren aan een berg spullen.........ik reed voorbij maar bedacht me. Ho - in de remmen een berg grofvuil - dat was lang geleden!! Ik begroette haar en ze prijsde alles enthousiast aan: "moet je kijken wat deze mensen allemaal zomaar weggooien, niet normaal". En inderdaad, niet normaal: twee complete tuinsets, meubels, kleingoed, een workmate etc. Samen sjouwden we een ronde hardhouten tafel compleet met 4 stoelen en een parasolvoet haar auto in (ze had er ook al het e.e.a. in liggen)  en na een leuk gesprek over hoe ze het e.e.a. ging opknappen ging ze er vandoor. Ik nam mee: een gietijzeren hangrekje, gietijzeren cd-rekje, schepnet op stok, rol kippengaas, een emmer (op de een of andere manier verdwijnen die dingen altijd bij ons), leuke stenen bloempot, een vogelhuisje en een nieuwe metalen fietsmand. Thuisgekomen, manlief keek en vroeg niks, hij was blij met de druiffies ;-)) De mannen moesten zelf het eten regelen want ik at op het werk (restbakje indisch uit de vriezer) en ze hadden boodschappen gedaan bij de grootgrutter: alles met een 35% kortingssticker haha!!! Tussendoor had JutMan Linux geinstalleerd op de computer om uit te proberen en het werkt perfect, echt een programma voor ons: opensource freeware *GAAF*

Alleen het minpuntje van de dag vond ik toch wel het programma bij de EO waarin uit de doeken werd gedaan hoe de alsmaar stijgende huren mensen de das om doen......30 euro weekgeld maar hij redde het alleen vraag niet hoe. Of wonen op een kale vloer maar in ieder geval een dak boven je hoofd hebben dankzij een mooie constructie van het Leger des Heils. Afschuwelijk dat in ons "beschaafde" landje mensen er zo bij moeten zitten!!! 

Van 't weekend hoorde ik over een project voor mensen die bij de voedselbank lopen, ze mogen gratis een moestuin beginnen waar ze alle dagen op aan de slag moeten maar krijgen dan verder geen aanvullend pakket meer. Op zich een mooi gegeven maar ik begrijp de uitsluiting niet?? Waarom niet én én.......maak mensen bewust van de eigen kracht om te voorzien in iets heel belangrijks: gezond eten wat je zelf kunt kweken voor je eigen gezin of nog mooier voor een grotere groep mensen die in het zelfde schuitje zitten. Als je mensen gelijk voor de leeuwen gooit zullen er gelijk weer veel afhaken, en je hebt ook niet gelijk oogst natuurlijk. Degene die het mij vertelde zag het ook niet zo zitten omdat ze al fulltime "moest" werken en daarnaast geen tijd had om ook nog voor een tuin te zorgen. Ik heb haar de tip gegeven dat ze bij de Lidl moest kijken voor zakjes zaad van 19 cent en dat ze die bij huis in potten en bakken kon zetten zodat ze straks sla uit eigen tuin had. Of ze er iets mee gaat doen?????? 

Tijd voor consuminderhuizen door het hele land...........


1 opmerking:

  1. Tja, ik ken een groot gezin vluchtelingen uit Syrie. Leven al 10 maanden zonde huur en zorgtoeslag. Sinds deze week bij de voedselbank terecht gekomen. Ik had ze maar aangemeld.. Niemand die zich ermee bemoeit die op dat het idee kwam. Ze willen graag een moestuin. Alles zit vol. De buren hadden gezegd dat het niet in de eigen tuin bij het huis mag.Ik heb ze verteld dat dit wel mag als het maar een beetje redelijk eruit blijft zien.Je bent dan wel veilig maar amper de mogelijkheid om in je onderhoud te voorzien. Heel triest. Hopelijk gaat het nu wat beter.

    BeantwoordenVerwijderen