maandag 16 december 2013

De dagen voor kerstmis...........

in de winkels en op de radio wordt je tot vervelens aan toe getrakteerd op de deuntjes zoals: It's gonna be a cold, cold, christmas withouuuuuuuuuut joe. En in de winkel is alleen nog maar alles te koop in superblingbling verpakking, je betaald extra voor het product wat je twee weken geleden nog voor een paar duppies minder kocht en de verpakking gooi je evengoed straks zo weg. Of je moet het kunnen gebruiken om iets leuks te knutselen natuurlijk ;-) Ook is het kennelijk "in" om je vlees nu in mini porties te kopen, kleine schaaltjes met 3 mini slavinkies of 4 mini stukkies ander vlees. Kassa voor de winkeliers........Wat is er toch op tegen om zelf je filetlapje in stukjes te snijden, je champignonnetjes zelf in plakjes te snijden of je toetje zelf in een leuk schaaltje te doen?? 

Nou ja, aan mij niet besteed dat is duidelijk, ik blijf alles evengoed omrekenen naar kiloprijs en zie dat er dan nog heel wat te besparen valt. Dan staan natuurlijk (hoe vreselijk ìs het trouwens dat deze hulp überhaupt hier moet bestaan) ook weer de vrijwilligers voor de Voedselbank met boodschappenlijstjes bij de deelnemende supermarkten. De winkels spelen daar handig op in door de gevraagde produkten alvast bij elkaar te zetten in het midden van de winkel zodat je ook daar niet meer zelf over hoeft na te denken wat te doneren. Uiteraard heb ik ook bijgedragen: een beetje van mezelf en een beetje van de grootgrutter :-) Met dank aan de overwaarde op de diverse kortingsbonnen kon ik leuk een paar pakken koffie en olie schenken. En ook het meisje achter de kassa deed ik een plezier met een bon voor een gratis scheermesje, ik heb genoeg en zij liet blijken dat ze ook wel van dit soort voordeeltjes kon gebruiken en stopte de bon snel in haar broekzak. Daarnaast gaat er op 2e kerstdag nog een goedgevuld pakket mee naar familie wiens zoon nog steeds in de WSNP zit en zal ik mijn bijkeuken uitruimen en o.a. wasmiddelen, shampoo's en kaarsen naar het kantoor van de regionale krant brengen, ook zij zijn verzamelpunt voor de Voedselbank. Ik overweeg een receptje bij te sluiten voor zelfgemaakt wasmiddel maar weet natuurlijk niet of dat dan ook verspreid word..........Eigenlijk een heel gek idee dat heel veel mensen alleen rondom deze tijd zo begaan zijn met anderen. En dat het kennelijk voor veel mensen ook nog een probleem is dat zij de ontvanger niet kennen, zich afvragen of het dan wel goed terechtkomt, of die mensen er wel "recht op hebben" of dat ze misschien door eigen schuld in de misere zijn gekomen en dan kennelijk niet een extra steuntje kunnen gebruiken??? 

Wat maakt dat nou uit, het gaat toch om het geven & delen!!!!!! 

Volgens mij is dat nou juist de kerstgedachte ;-p


2 opmerkingen:

  1. ik vind het lastig, ken mensen waar het brood van de voedselbank ligt te beschimmelen in de tuin ,die het eten ( prei en andere zaken die gezond zijn) weggeven omdat ze het niet lekker vinden. En wel weer een gratis hond vinden om op te halen op Marktplaats, nog een mond die gevoed moet worden.
    Of iemand die bij de vb loopt want ja hij moet wel geld hebben om een jointje te kopen. Ik weet dat dit de randgevallen zijn maar helaas geeft dit voor mij een negatieve lading.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou eerlijk gezegd van de dagen NA kerst. Dat al die lekkere stukken duur vlees erg in de uitverkoop gaan. Waardoor ik vrij voordelig iets bijzonders kan klaar maken in het nieuwe jaar.
    Zo worden de voor een prikje gekochte choco letters een stapel mooie bonbons voor de kerst. Erg lekker en bijzonder handig, want er is er niet 1 die niemand lekker vind.
    Hier gaan er dit jaar 3 dozen bijzonders de deur uit. Naar adressen verkregen via een hulp initiatief in de buurt. Ik ken de mensen niet (voor mij eigenlijk extra leuk), maar we hebben hier al zoveel lol gehad om de dozen samen te stellen. En het is een echt kadootje voor deze gezinnen (dus geen wijn, maar lekker en zinnig eten en wat kadootjes voor de kids) omdat ik vind dat iedereen het jaar goed mag beginnen. Mijn kleine bijdrage aan een betere wereld

    BeantwoordenVerwijderen