dinsdag 23 juli 2013

Overschot in de tuin.........wecken maar!

Mensen met een moestuin weten dat er een periode komt met overschot: je kunt het zelf niet zo snel weg eten, er zijn geen gegadigden in de buurt om aan weg te geven of je wilt het gewoon bewaren voor "later". Dan moet er op een gegeven moment iets gebeuren, vriezen, wecken, drogen??

Hiernaast heb ik een filmpje geplaatst over wecken in een vaatwasser!!! Ik gebruik bij tijd en wijle m'n gewone weckpan of sapstomer maar zo kan het dus ook ;-) Carolina Verhoeven is al jaren bezig met wecken en het geweckte en houd binnenkort een heuse weck-markt in Roden. Ook word in augustus weer de jaarlijkse jam-markt gehouden in Neede. Allemaal manieren om te conserveren. Zelf heb ik gisteren mijn allereerste potje gedroogde frambozen gemaakt met m'n nieuwste trots: de Stockli.


Deze stond al heeeeeeel erg lang bovenaan mijn verlanglijstje en aangezien ik tijdens onze vakantie de nodige klusjes, een pittige extra postwijk en de nodige betaalde marktonderzoekjes er tegenaan gegooid heb vond ik het wel verantwoord ;-) Het enige minnetje is dat ie nog niet op zonnestroom draait maar daar gaat vast wel wat op verzonnen worden. 

Morgenochtend vroeg (als het nog koel is) ga ik zwarte besjes plukken wat tot een vitaminerijk sapje gebrouwd gaat worden voor de wintermaanden en ga ik bedenken welke kruiden gedroogd kunnen worden.

4 opmerkingen:

  1. De droger is echt een uitkomst of fruit en kruiden te drogen . Ik heb er één al een paar jaar en vooral als we veel pruimen hebben zoals nu is het echt ideaal . Je hebt op deze manier altijd voorraad in huis ;). Ook inmaken via weckpotten is iets wat ik al heel lang doen vooral voor de wintermaanden als we dan in Roemenië zijn is het een luxe dat er van alles staat.Van de week heb ik in grote potten augurken en paprika ingemaakt en met hulp van de van de vleesmachine tomaten gepureerd en ze toen in laten dikken voor saus .Ook die saus is inmiddels geweckt om alter te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo ik heb even een vraagje over het wecken in de afwasmachine bij die van mij kan het water op zn hoogst 65 graden dat is zeker te laag en het spoelen met koud water kan dat geen kwaad ik weet niet of jij hier een antwoord op weet groetjes Esmiralda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Esmiralda, ik zou het echt niet weten want ik heb zelf geen vaatwasser. Maar mail anders gewoon eens naar Carolina, ik denk dat ze je best antwoord wil geven op je vragen. Suc6!!

      Verwijderen
  3. Jam en zo uit een potje vind ik wel oke, maar die weckpotten vind ik niet altijd even smakelijk eruit zien. Komt waarschijnlijk door vroeger toen ik vaak bij een oud vrouwtje thuis kwam die alles weckte voor als de Russen kwamen...
    Vandaag was ik even bij de schooltuinen. Tot mijn verbazing en verdriet waren veel groenten doorgeschoten! Wat jammer dat hier niets mee gedaan wordt, wecken, voedselbank of een kraampje langs de weg misschien... zo heeft nog iemand er wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen