vrijdag 2 november 2012

Deze maand...........

worden de nieuwe zorgverzekeringspremies voor 2013 bekendgemaakt als het goed is. Waar heel veel mensen zich al druk maken om 2014 vind ik dichter bij huis toch momenteel iets belangrijker. Tuurlijk zullen die compleet idiote plannen ook onze portemonnee danig beïnvloeden maar ik geloof stellig dat de plannen zoals ze er nu liggen het niet gaan halen in de kamer. "Inkomensafhankelijke bijdragen" is een term die voor dit kabinet een grens heeft bij inkomens van 70.000 en iedereen die daar (ver) boven zit betaald het gelijke daarvan, dat heeft dus helemaal niks met eerlijke verdeling te maken dat is gewoon de hogere inkomens wederom ontzien en die bléren het hardst. Waar zij flink kunnen sparen (als ze dat kunnen) kunnen de lagere inkomens dat vaak niet of maar net aan, het geld wat binnenkomt is nodig om alles zo goed mogelijk rond te breien. En dat treft dan met name de inkomens met de zg. armoedeval (wat een rotwoord vind ik dat toch, want je kan het maar wat "rijk" hebben met weinig geld) die vaak net een ietsiepietsie teveel verdienen om voor wat voor toeslag/subsidie/potje wateffer maar in aanmerking te komen. En dat is niet altijd even fijn ben ik wel achter, maar als je voor iedere scheet constant verantwoording moet afleggen en bij iedere verandering van regels het risico loopt dat je dingen weer terug moet gaan betalen, dan word je daar helemaal niet blij van. Dus ik kies dan liever voor de zelfredzaamheid maar besef me terdege dat niet iedereen dat kan. Maar met enige creativiteit en vooral een omslag in denken & doen kom je een heel eind!!!!!!

Om terug te komen op de premies voor 2013: ik overweeg om na vele jaren het basispakket te hebben afgenomen deze keer voor een jaar mijn polis uit te breiden met een extra pakket. Dat zou mij 13 euro per maand extra kosten x 12 = 156 euro maar daarmee krijg ik wel 400 terug op alternatieve geneeswijzen, dat gaat niet af van het eigen risico en is dus "winst". Maar misschien zijn er wel andere maatschappijen die meer vergoeden?? Dat wil ik dus snel gaan uitzoeken maar helaas lijkt het er op dat men en passant 2013 "vergeet" en zal ik dus geduldig moeten wachten op de nieuwe premies.

Voor de rest verwacht ik géén gekke dingen deze maand, al heb ik geleerd dat alles hier komt zoals het komt ;-) Zo checkte ik vorige week 's avonds laat nog even mijn telefoon, bleek vriendin Beppie een sms'je te hebben gestuurd of ik de volgende dag lekker mee ging kringlopen, natuurlijk wilde ik dat en  MiniJutter ging lekker mee want het was mijn omadag en Beppie kon alvast oefenen voor "later". En zo lopen er nu ook ineens 2 extra superlieve kittens door de kamer te banjeren, middelste Jutter belde vandeweek met een noodkreet van de buurvrouw op: mam wil jij asjeblieft twee poesjes nemen van W. anders gaan ze op MP, zo kan het niet langer en jullie hebben de ruimte!! Nu heeft die buurvrouw al iets van 12 honden en net weer een nest met 5 puppen in een superklein huisje en wat ze financiëel al helemaal niet kan bolwerken, maar ja manlief wilde niet nog meer katten........Aangezien hij uit eten was met z'n werk kon ik even ongestoord en superimpulsief handelen en dus wonen ze nu hier. Ze heten Sassa & Toto want die namen hoor ik hier de hele dag van MiniJutter, is van zijn favoriete serie Zandkasteel. Nu mag ik er echt niet meer en mooi dat ik nu die postwijk erbij heb want dan kan daar straks een sterilisatie van poes van betaald worden.

Qua kosten zal er wel iets extra aan brandstof voor de auto ingecalculeerd moeten worden omdat we een dagje verderop gaan kringlopen. Dit word wel gecompenseerd met een vracht stookhout op de terugweg en een berg lol dus dat heb ik er graag voor over. JutMan heeft vandaag ook al een auto vol hout opgehaald dus we zitten er warmpjes bij, ik was iedere dag af met heet water van de houtkachel en ondertussen staat dan het pyrex pruttelpotje met koffie op het fornuis. Als straks de papieren koffiefilters op zijn heb ik alvast in een kringloop (ja waar anders <LOL>) een herbruikbaar nylon koffiefilter op de kop getikt. En zo koetelen we lekker door..........

1 opmerking:

  1. BIS!! APPLAUS!!!!! Je bent een mens naar mijn hart. Jutvrouw for president!!!

    BeantwoordenVerwijderen