dinsdag 30 oktober 2012

Preptalk ;-)

Na net weer een aflevering te hebben gekeken van Doomsdaypreppers op NG sta ik er toch weer even extra bij stil. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die er niet aan willen denken, die het doemdenken vinden, die er droevig van worden om te "moeten" stilstaan bij het kunnen gebeuren van rampen, hetzij milieutechnisch of economisch. Op z'n Amerikaans WSHTF (When-Shit-Hits-The-Fan) en ik bedoel dan niet wanneer de Mayakalender afloopt of als de aliëns landen ;-) maar gewoon heel praktisch: stel we krijgen een onwijs strenge winter waardoor ook de winkels niet goed en/of op tijd bevoorraad kunnen worden, je waterleiding bevriest en het stroom valt voor een aantal dagen uit........Het is toch heerlijk als je het dan met dat soort tijden gewoon thuis kunt redden, helemaal niet hoeft te stressen over wat er nog zonodig aan boodschappen in huis had moeten worden gehaald, je toch voldoende water in huis hebt en je warm en droog kunt cocoonen ;-) Neem bv. water: de overheid raad aan om zelf voor 3 dagen water in huis te hebben voor you-never-know, weten jullie hoeveel liter dat is?? Per persoon 3 liter per dag alleen voor drinkwaterconsumptie, dat tikt al gauw aan als je met z'n vijven bent. Voor mijn eigen situatie betekend dit in geval van ons complete gezin thuis een voorraad van 72 literpakken water en voor een week zouden we uitkomen op 168 liter!! De wc kun je altijd nog doorspoelen met regen of slootwater........persoonlijke hygiëne met een washandje bij de wastafel en de kledingwas stellen we dan maar zoveel mogelijk uit.

Eigenlijk ben ik altijd al een prepper geweest, hamsteren van van alles doe ik al heeeeeeel lang en verzamelen is ook eigenlijk een oerdrift, de vrouwen verzamelden vroeger de kruiden en noten voor het eten en de mannen gingen uit jagen, alles om te overleven. Ik ben dus gewoon een oervrouw ;-)) Wildplukken is dus eigenlijk ook zo'n oeroude beweging, het verzamelen van blaadjes, zaden, besjes en paddestoelen voor de (winter)voorraad. Vanmorgen op de radio was er een interview met een wildplukker die vertelde dat in Oost Europese landen kinderen met hun ouders nog steeds op pad gaan om te vergaren, te wildplukken en te verzamelen maar hier in het Westen zijn we het compleet verleerd en word je voor gek versleten als je het doet. Met onze westerse gedachten bannen we die oerdriften uit want wat je in het wild plukt is vies, er zou weleens een hond of vos tegenaan hebben gepiest en natuurlijk ook weer zo'n dooddoener: "het mag gewoon niet" punt, uit pfffff

Op straffe van wat??? Word toch allemaal eens wat avontuurlijker en ga vergaren!!!!!!!!!



7 opmerkingen:

  1. Bramen kopen in de supermarkt omdat je die aan de struik groeien vies vindt... ik heb het gehoord! :D

    Heb ook wel het een en ander aan noodmaterieel staan hier -waterfilter, waterton, oliestel en peut en eten- maar ik ga toch eens concreet bekijken of ik genoeg heb.

    Ken iemand uit Litouwen en zij vertelde dat er elke herfst emmers en emmers vol paddestoelen en fruit en noten werden geplukt en geraapt, weekenden lang. Haar vader snapte er geen snars van dat mensen dat hier niet deden (zij ook niet trouwens, lol).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er moeten wel voldoende paddenstoelen blijven staan om nieuwe sporen te vormen. Vandaar dat er in de Achterhoek een boete op staat van ik meen 45 euro. Er worden wel mensen betrapt die "commercieel" plukken voor restaurnts en zo. Paar op de uitkijk, de rest vult de zakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. we hebben hier geen megavoorraad ( we zijn ook maar met z'n tweetjes) maar wel het "noodpakket"( oa zaklamp, radio, waxinelictjes, isolatiedeken, ehbo)en een paar flessen spa blauw en wat mueslirepen standby liggen.

    Tevens zo'n 2e pakket in de auto ( ik zit voor mijn werk veel op de weg )

    lb

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mijn schoonzus in Finland is het heel normaal om bessen en paddestoelen uit het bos te plukken en ook de kennis te hebben wat eetbaar is. Mooi is dat; die kennis heb ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. paddestoelen daar waag ik me niet aan ,dat vind ik toch een te groot risico,maar voor de rest, bramen,vlierbessenbloesem en vlierbessen, pluk ik wel en ook paardebloemen, daar maak ik sap ,jam en stroop van en paardebloemblad en zevenblad gebruik ik in salades.helaas hier in de buurt geen tamme kastanjes en hazelnoten anders zou ik die zeer zeker ook verzamelen.volgend jaar wil ik ook eens kijken wat voor wilde bloemsoorten je nog meer kunt gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het grappig om juist te merken dat meer en meer mensen wel weer willen weten wat je uit de natuur kan eten. Juist omdat de economie niet lekker loopt.
    Mensen willen weer weten waar hun eten vandaan komt. Heel erg preppig ben ik niet, maar eten is hier echt genoeg in huis. ook water is er wel, ookal niet genoeg voor 3 dagen. Maar 10 pakken sap telt ook wel voor drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet altijd erg lachen om dat preppersgedoe op NG. Daar vind ik het een wel erg Amerikaanse overdrijving. Maar stiekem ga ik er toch over nadenken. Wij hebben bv nooit contant geld in huis, als de stroom uitvalt heb ik niets te zoeken bij een pinautomaat. Dan maar naar mams, die heeft nog altijd een gevulde sok onder de matras...
    Tot ik vanmorgen het nieuws zag. 8 miljoen (het idee dat dit bijna de helft van NL is!) Amerikanen zitten zonder stroom en die bovengrondse (wat dat betreft hebben wij het geluk dat alles onder de grond zit) stroomkabels kunnen niet gerepareerd worden omdat monteurs zonder benzine zitten, omdat de stroom is uitgevallen en de pompen het dus niet doen... En zo is een klein cirkeltje rond.
    Ik denk dat heel wat preppers nu in hun vuistje zitten te lachen: 'I told you so :)!!!'
    Misschien toch een idee on wat 'out of the box' te gaan denken!

    BeantwoordenVerwijderen