vrijdag 28 september 2012

Zelfvoorziening en lifters.........

In mijn zoektocht naar praktijkervaringen omtrent zelfvoorziend leven kwam ik op het onwijs gave informatieve blog van Green Evelien, zij leeft bv. al enige tijd zonder koelkast en vriezer maar maakt ook haar eigen shampoo, tandpasta en nog veel meer! Ik vond daar o.a. ook een filmpje over een pot-in-pot-cooler, een heel simpele oplossing om kleinschalig toch wat dingen koel te houden. En via enig doorlezen kwam ik verder uit bij Waldeneffect ook weer een gezin wat al enige jaren zelfvoorziend leeft en daar creatief mee om springt. Ook vertoef ik regelmatig op de site van Permaculture Engeland, die hebben niet alleen al op de website giga veel informatie maar ook nog eens een heel mooi blad wat je ook als PDF kunt kopen (je kunt een gratis proefnummer downloaden, wel even een account aanmaken) zodat je de informatie gelijk op je computer hebt staan en er geen papier helemaal van overzee hoeft te worden opgestuurd ;-) voorlopig heb ik weer inspirerend leeswerk genoeg..........
 
Binnenkort ga ik naar een introductiecursus Permacultuur in Schaijk op een shii-take kwekerij, lijkt mij leuk om daar mede geinteresseerden te ontmoeten, weet zo even niemand in mijn directe omgeving die er iets mee doet of wil gaan doen. Omdat ik daar toch met de auto naar toe ga en plek zat over heb (zou niet weten hoe ik daar met de trein terecht moet komen........) heb ik ergens een oproepje geplaatst voor lifters die kant op. Vroeguhh namen wij altijd al lifters mee (ooh pardonnez moi tegenswoordigs zijn dat carpoolers) maar het is anno nu kennelijk not-done, altijd onder het mom van "je weet noooooooit wat je meeneemt" en dan worden je de meest mogelijke horrorscenario's aangepraat. Alsof er echt alleen nog maar gestoorde idioten rondlopen, nou die vind je ook gewoon in de netste buurten onder mensen waarvan je het helemaal niet verwacht hoor. Nee geef mij dan maar avontuurlijk aangelegde types (bohemian/dromers/idealisten of zoals de negatievelingen dit zullen uitleggen: profiteurs........) die op een simpele en waarschijjnlijk niet de meest snelle manier zich verplaatsen, liftend/wachtend toch komen waar ze zijn moeten en ook niet wetend wat ze onderweg kunnen verwachten. Maar dat maakt het nou juist zo leuk & spontaan, dit word ook weer vaak beschreven in het boek van Kath Kelly  en vond ik nou juist de leuke stukjes om te lezen. Wat dat betreft ben ik ook niet zo bangelijk aangelegd (misschien naïef) en als ik iemand kan helpen door hem of haar mee te laten rijden van A naar B waarom dan niet??? Ik merk ook steeds weer dat als je (een wildvreemd) iemand dat stukje extra op weg helpt, letterlijk of figuurlijk, je daar altijd ook weer iets moois voor terugkrijgt. Je ziet dat de ander dat ook vaak niet (meer) verwacht doordat de maatschappij zo verhard en daardoor aangenaam verrast word, ik ben de laatste tijd al weer heel vaak "geblessed"  ;-))) het is zo simpel om <iets> te doen en dat voelt goed!!!!! Maar die gevoelens zijn bij mij ook weleens de bottleneck hoor: vanavond liepen we door een mega elektronica winkel (zucht, Jutman wilde persé even op pad) en ik dacht mééénn wat doen we hier? ik heb dit allemaal écht zó niet nodig.......................
 
Nog even over lifters: toevallig (is dat toeval???) stond er vandaag in het Parool (de geldbijlage) een leuk stuk over de huidige manier van liften via Twitter, (hashtag#lift) Facebook en allerlei andere digitale liftsites zoals:

http://samenrijden.nl/
http://www.ridehere.nl/
http://hitchhikers.org/ of
http://backseatsurfing.com/.

Helaas zijn er ook bemiddelingssites die gewoon kosten rekenen, da's dan wel weer een beetje minder idealistisch :-(
 
Zou het nieuwe liften dan toch weer meer in schwung komen door de economische crisis en de mogelijke forensentax??? En zou jij (durven) liften of lifters willen meenemen?
 

1 opmerking:

  1. Voor de komst van de ov kaart was liften een stuk gewoner.
    Ik heb jaren lang gelift.

    Binnen Nederland, maar ook met een vriendin naar Zuid-Frankrijk (ook naar Spanje, maar dat is geen fijn land om te liften).
    En dan terug in 1 keer doorstomen omdat al die vrachtwagenchauffeurs uit bezorgdheid al rijdend alvast de volgende lift gingen regelen via hun bakkie.

    Tegenwoordig zie je weinig lifters. En als ik ze zie, dan zie ik ze vaak te laat.
    Jammer hoor! Ik ben voor liten!

    BeantwoordenVerwijderen