dinsdag 22 mei 2012

Reduce, re-use, recycle..........

Als je aan afvalscheiding doet en alles netjes onderverdeeld in papier, gft, glas, plastic en overig zie je hoeveel rotzooi er om je boodschappen heen zit. Uiteraard heb ik zelf altijd een tas mee maar soms neem ik een doosje (liefst zonder opdruk) die weer gerecycled kan worden als mulchmateriaal op de tuin. Losse waren die ik bv. koop in de (eko)super combineer ik zoveel mogelijk bij elkaar in één papieren zak met daarop de verschillende prijssstickertjes. Ons compostbaar materiaal gaat naar de eigen composthoop en etensrestjes naar de kippen. Melk koop ik het liefst in de 2 liter jerrycans, we drinken jus (weekends) en limonade van de Aldi, de flessen verknip ik tot "cloches" (broeimutsjes) voor zaailingen maar daar heb ik er ook weleens genoeg van. De gekleurde dopjes spaar ik voor een knutselproject ooit, eventuele plastic zakjes die dan toch nog ons huis binnenkomen worden tot in den treure hergebruikt. Alle bakken en emmers die we nog achter hadden staan incl. voormalige dierenverblijven & vuilnisbakken (alles gevonden) zijn inmiddels voorzien van gaten in de bodem om te kunnen dienen als plantenpot voor de tuin dat levert in ieder geval een kleurig geheel op! Het oude bed van jongste Jutter (metalen hoogslaper) is inmiddels hergebruikt in delen als klimrek voor bonen en andere groene klimmers buiten, een deel is door oudste Jutter ingepikt als lasmateriaal voor een of ander project en de bedbodem is door buurman gebruikt om een gat in de heg mee te dichten. We zijn dus redelijk creatief in hergebruik van materialen maar dat stomme huis-, tuin en keukenplastic daar breng ik toch nog steeds veel te veel van weg naar de Plastic Heroesbak.
 
Dus ik ga de uitdaging aan in de Zero Plastic Week en samen met de tips van Beth moet het toch ooit goedkomen................
 

1 opmerking:

  1. Ik probeer steeds meer en meer ervoor te zorgen dat er minder afval binnen komt. Maar ik merk zeker dat ik weer minder oplet, want er zijn ineens weer 2 vuilniszakken per week vol. En dat was eerst maar 1. Dus terug naar 1 per week en alles netjes scheiden weer.
    Komende vrijdag neem ik ook eindelijk eens een goede tas mee naar de markt, zodat ik daar geen tasjes meer mee hoef te nemen.
    Mijn bloempotten en bakken gaan grotendeels gerecycled worden. Hopelijk komend jaar nog op wat grotere schaal, in een tuintje...

    BeantwoordenVerwijderen