vrijdag 20 januari 2012

Bijna de week alweer om...........


Morgen nog een paar uurtjes werken en dan is het weekend!

Er staat nog wel het een en ander op het programma om af te handelen dus het zal vast géén rustig weekend worden vrees ik...........allereerst moeten we met het stel uit de '"aanleunwoning" om de tafel om te bespreken hoe nu verder. Afgelopen maandag stonden er ineens weer twee "handhavers" bij SD1 binnen, de een was er vorige keer ook bij en nu ook een dame op hoge hakken in mantelpakje die zich voorstelde als dé juridisch medewerkster. Ze keek in de rondte en zei gelijk: ik heb genoeg gezien, in het kader van de brandveiligheid mag hier niet gewoond worden. Zó knap hé dat ze dan ook gelijk bouwkundig opzichter is.....ik heb nog nooit iemand van de gemeente over de vloer gehad om te controleren of mijn huis wel brandveilig was. SD werd te verstaan gegeven dat ze er uit moesten, er vielen verschillende termen en ze gingen weer, SD verbouwereerd achterlatend. Wij waren op dat moment aan het werk, zij was alleen thuis met de kleine, de handhavers lieten verder ook geen schrijven achter dus het werd voor ons ook een beetje gissen wat er nu precies gezegd was. Dus mocht JutMan de volgende dag bellen met handhaving om het precieze verhaal te horen en wat nu verder.........in de eerste instantie kwam hij natuurlijk niet eens langs het callcenter maar na het achterhalen van een rechtstreeks nummer bleken we de juridisch medewerkster te kunnen spreken. Zij vertelde dat het stel met kind er echt uit moesten, waarheen dat boeide niet, maar ze begreep wel dat dit niet binnen twee weken te realiseren was. We moesten wel laten blijken dat we er mee aan de slag gingen. We hebben nu ca. 3 maanden de tijd maar dit wilde ze niet zwart op wit vastleggen omdat dit voor ons ongunstig zou kunnen uitpakken als deze deadline niet gehaald zou worden, dan kon er direct een dwangsom opgelegd worden. De volgende dag kreeg manlief toch een mail van haar waarin e.e.a. vastgelegd was en waaruit bleek dat de schuur als zodanig prima in orde was alleen de bestemming die wij eraan gaven was in strijd met de omgevingsvergunning???? Maar we waren vrij om een vergunning hiervoor aan te vragen.....toevallig hadden we dat net voor het weekend al gedaan, de bevestiging was binnen. Dit stond nl. ook al in de brief die wij in december hadden ontvangen, we moesten binnen 5 weken reageren en hadden tot 6 weken na datering brief om evt. vergunningen aan te vragen. Dat was dus beide bijtijds gebeurd. Vandaag echter werden we gebeld door iemand van de afdeling vergunningen dat hij bijvoorbaat al kon zien dat deze aanvraag kansloos was, zou niet verleend worden en derhalve konden we deze beter intrekken voor 27 januari want anders zou het hele circus echt in gang gezet worden en kwamen daar alle financiële consequenties bij. Ok. dachten we dan doen we dat wel........o ja zei de man nu rest er slechts een rekening van 50 euro.......... HUHHHH??? De aanvraag intrekken betekend in mijn optiek dus dat er géén aanvraag is maar daar moet dan wel iets voor betaald worden?? Uitzuigers.........kijk maar uit met wat je vraagt bij de gemeente, iedere vraag die ze beantwoorden kost straks geld!! De parkeerbelasting is al fors uitgebreid, (tal van plekken worden momenteel aangepast om de beoogde 750.000 euro extra binnen te halen, eerst nog met oude parkeermeters die om de haverklap in storing vliegen maar over een paar maanden gaan we ook hier yellowbricken en moet de boel weer worden vervangen, hoezo kapitaalvernietiging) de rioolbelasting is verhoogd zo ook de hondenbelasting, in ons geval scheelt dit ruim 50 euro. Maar dat is nog niet alles van gemeentewege, niet alleen ontmoedigen ze het auto gebruik in de stad maar ook de fietsers en brommers worden beknot, je mag niet zomaar je fiets neerzetten alleen nog maar in bepaalde vakken doe je dat niet dan riskeer je een boete. Vraag me af hoe ze dit willen doen want een fiets heeft geen kenteken en een handhaver naast iedere fiets neerzetten tot de eigenaar erbij terugkomt..........absurd. Ja ze willen het liefst dat je je fiets stalt in de (nu nog) gratis parkeerhal maar let maar op dit moet straks gerust betaald worden, voor niks gaat immers de zon op! Hoe lastiger het word je in het centrum te begeven hoe moeilijker het word voor al die ondernemers daar om hun kop boven water te houden want ook zij moeten meebetalen aan parkeervakken terwijl de consument daar ook nog eens voor moet betalen, dubbel dubbel dubbel.......

Maar ja die regels hè, daar sch*t ik echt peuken van! Ik kan er gewoon niet bij dat mensen ook zo rechtlijnig denken: iets wat anders is dat kan niet goed zijn, iemand die er "anders" uitziet daar heb ik "last" van en er zijn "regels" voor dus hou je je daar niet aan dan geef ik je aan.............want het mag nou eenmaal  niet. Ik weet nog goed dat wij ons eerste huis wilden voorzien van bordeauxrode kozijnen, de man van de verfwinkel waar wij deze kleur wilden kopen vroeg ons eerst waar wij woonden want kozijnen hoorde je wit of groen te schilderen maar zeker geen rood. We kregen het mee maar dat gezicht van die man sprak boekdelen. 

Zoals dus met bestemmingen: op een industrieterrein mag je niet wonen dus 's avonds is zo'n terrein verlaten en trekt daarmee vaak allerlei niet pluize dingen aan, nog afgezien van de leegstaande panden. Als je dus mensen laat wonen boven of in bedrijfspanden dan is er meer toezicht en word het er vriendelijker..........ik denk dat het juist heel goed zou zijn als mensen iets meer out of the box denken.

Maar ja wie ben ik? Maar laat me!! Ik/wij leven misschien niet zoals de doorsnee mens (wat is dat trouwens) maar doe er niemand kwaad mee, het is hoogstens anders dan wat zij gewend zijn maar daarmee niet goed?? Ik veroordeel dus niet zoals mij verweten word in mijn vorige stukje, ik verwonder me dat mensen zich dingen laten aanleunen, niet ZELF verantwoording (durven) nemen. Zich dus kennelijk verstoppen achter: ja maar we moesten toch allemaal gaan werken van de overheid? Nee, je bent gaan werken omdat je daar geld mee wilde verdienen, en als je dus kinderen hebt en je wilt op de tijden werken dat zij thuis zijn ja dan zal je daar een oplossing voor moeten zoeken samen met je partner. Dat daar een subsidie tegenover staat daar heb je van kunnen profiteren maar die subsidie is niet de reden dat je bent gaan werken. Zo ook de aanrechtsubsidie: ik ken mensen die niet gingen werken WANT dan raakten ze de subsidie kwijt......er niet bij nadenkend dat als ze gingen werken ze daar ook meer mee zouden verdienen. En als je dat geld dan hard kon gebruiken dan wist ik het wel. Maar goed dat is weer een heel andere discussie, het is mooi zo.

Vanavond ga ik naar een film kijken Taste the Waste, ik ken 'm al maar wil het graag nog een keertje zien en daarna is er een gesprek over dumpsterdiven ;-))) en de volgende keer over guerilla gardening, het maken van fleurige tuintjes op braakliggende stukken grond, ik weet nog wel een polder <LOL>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten