woensdag 21 februari 2018

Sokken stoppen oldskool :)

Sokken stoppen, zo doe je dat

SOKKEN STOPPEN, ZO DOE JE DAT

Sokken stoppen: ken je het nog? Het is een vaardigheid die slechts enkelen beheersen, terwijl het niet moeilijk is en ook nog eens erg leuk. Bekijk onze tips en repareer je sokken eenvoudig zelf.
 

SOKKEN STOPPEN STAP VOOR STAP

Sokken stoppen stap 1

STAP 1

Span het stuk dat gerepareerd moet worden over een stoppaddenstoel. Voor stoppen gebruik je een lange naald met scherpe punt, voor mazen een stompe. Als je de sok zelf gebreid hebt en nog een restje wol hebt, kun je dit prima gebruiken.
Sokken stoppen stap 2

STAP 2

Begin enkele steken onder het gat. Weef verticaal kolommen om het gat te dichten. Span de draad niet te strak!
Sokken stoppen stap 3

STAP 3

Weef nu horizontaal met extra steken links en rechts van het gat.
Sokken stoppen stap 4

STAP 4

Werk de draadjes netjes weg, en de sok kan weer een tijd mee!

EXTRA TIPS VOOR HET STOPPEN VAN SOKKEN

  • Pas op dat je de draad niet te strak aantrekt, maar ook niet te los
  • Als je doorstopt aan de voorkant, kun je hele leuke patronen laten ontstaan. Kijk voor inspiratie op http://nederlandsgebreid.nl. Zo wordt stoppen een decoratieve techniek
  • Bewaar altijd de restjes wol van je zelfgebreide sokken voor mogelijke reparaties
  • Op de markt kun je bij een goede fourniturenkraam vaak nog stopwol kopen
  • Gebruik ook eens een heel andere kleur stopwol dan het originele werk. Zo valt de reparatie extra op en kun je er iets leuks van maken
  • Stoppen en mazen leer je goed door het vaak te doen: oefening baart kunst!


6 opmerkingen:

  1. Ik ben ook nog van de generatie die sokken stopt.... Als ik sokken koop van mijn man, koop ik altijd dezelfde : zelfde kleur, zelfde breiwerk, zelfde samenstelling. Als hij een sok heeft die begint dunne plekken te vertonen, maas ik erover zodat de plek weer "gevuld" is en de sok nog een lange tijd kan gebruikt worden. Is een sok dan toch niet meer te herstellen, dan trek ik het garen van het beengedeelte af en wind dat strak op een kartonnetje zodat de krulletjes eruit gaan. Dat garen is dan perfect om een andere sok mee te stoppen aangezien het garen van eenzelfde type kous en zelfde kleur is. Gaatjes gestopt met afgetrokken garen zijn haast onzichtbaar. Stopwol is tegenwoordig niet makkelijk te vinden in de winkels en de samenstelling is nooit identiek aan de te herstellen kous. Vaak gaat de kleur van gekochte stopwol na meerdere wasbeurten af en dan valt het gestopte gedeelte nog meer op.Met gerecykleerde sokkengaren heb je dat probleem niet en bovendien is dat garen ook gratis aangezien gerecupereerd uit afgedankte sokken.....liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik brei al mijn sokken zelf, en mazen en stoppen van sokken heb ik nog geleerd als kind. Wordt een plek in een sok dun, dan maas ik dat, net als Liesbet beschrijft. Als een sok niet meer is te herstellen, dan haal ik hem uit, en bewaar de goede delen (been). Van de uitgehaalde garens van 2 paar sokken kan ik weer een nieuw paar sokken breien. Ik draag graag bontgekleurde sokken, maar wel altijd identiek aan elkaar. Daarom brei ik ze altijd van teen naar boord, 2 tegelijk op 1 rondbreinaald. Mocht je dit ook willen leren, kijk eens op youtube of wordt gratis lid van Ravelry.com, dan gaat er een wereld aan mogelijkheden voor je open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb me nog niet geriskeerd aan het breien van sokken omdat het nogal ingewikkeld lijkt. Ik stel me ook de vraag of zelfgebreide sokken niet superdik zijn en of je dan een grotere maat schoenen moet kopen. Vallen zelfgebreide kousen niet af ? Moet je daar echte sokkenwol voor kopen of kun je gewoon andere restjes wol van truien opgebruiken daarvoor ? liesbet

      Verwijderen
  3. Een leeg glas kan ook als hulp voor het mazen van sokken gebruikt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik een oude petanquebal om in de sok te stoppen

      Verwijderen
  4. Waar kan ik een stop paddenstoel kopen?

    BeantwoordenVerwijderen