De tweede offerte is binnen, deze gaat het worden de
opdracht is al gegeven! Er zat maar liefst 730 euro verschil in, maar daar heb
ik ze dan ook beiden helemaal voor uitgevlooid ;-)) Hoewel de eerste offerte tot
in de puntjes was uitgewerkt zaten een aantal zaken me niet lekker, allereerst
dat gedoe met houtrotvuller dat vond ik niet professioneel overkomen. Verder had
dit bedrijf aangegeven met een steiger aan het werk te gaan waarop wij zeiden
een degelijke te hebben staan (altijd handig eigen spullen ;-) maar meneer gaf
aan zelf een steiger te hebben die hij liever gebruikte. Ook goed........maar op
de offerte stond wel een kostenpost voor het gebruik van zijn steiger???? Huhh
dat vond ik vreemd, als hij die nou apart moest huren voor ons alla maar
ons kosten in rekening brengen voor materiaal wat hij al heeft staan vind ik
niet kunnen. Er staat toch ook niet een aparte post voor het gebruik van hamer,
beitel etc.......raar vond ik dat. Ook moesten we betalen voor de afvoer van
afval maar dat mocht hij bij ons laten en tot slot een restpost van 7% niet
nader omschreven kosten onvoorzien. De offerte zag er netjes uit maar het
eindbedrag was gewoon te hoog!!
De tweede offerte daarentegen zag er eigenlijk een
beetje knullig uit, dit bedrijf wilde sowieso al niet een offerte mailen alles
ging per post en het duurde ook wat langer, het was nog net niet op een
typemachine gemaakt ;-) Ons adres boven de offerte klopte niet helemaal, er
stonden (mij) storende taalfoutjes in en de BTW moesten we zelf uitrekenen! Dat
vond ik eigenlijk het meest domme, je brengt nl. een offerte aan een particulier
uit zodanig dat deze potentiële klant in een oogopslag kan zien wat hij onder de
streep moet afrekenen. Nu moest ik zelf het bedrag van materiaal en uurloon
splitsen ivm. de verschillende BTW hoogtes en weer bij elkaar optellen om tot de
conclusie te komen dat deze man toch voordeliger was. En hij repareert het
kozijn met echt hout :-)) Manlief besprak met buurman de op handen zijnde klus
en doordat wij zo enthousiast zijn over de offerte gaat deze buurman nu ook
contact met hem opnemen voor zijn dakkapel, zo gaan die
dingen.........
Ook hadden wij nog een raampje wat opgeknapt moest
worden en ook voorzien van nieuw dubbelglas, hiervoor hadden wij gebeld met een
glasbedrijf hier dichtbij die aangaf dit wel even te kunnen regelen. JutMan had
inmiddels zelf het raam al opgeknapt en geschilderd het wachten is nog op het
glas.......Hoewel het bedrijf had aangegeven dat het glas met enkele dagen
binnen zou zijn en het er dan gelijk terplaatse ingekit kon worden hebben we nog
steeds niks en het is inmiddels bijna drie weken later :-( al die tijd zit
jongste Jutter met een plaat hout voor zijn raam. Ze zouden bellen als het glas
er was maar op de afgesproken dag hoorden wij niks dus belden een paar dagen
later zelf maar. Kreeg het idee dat ze gewoon vergeten waren het raampje te
bestellen en wederom zou het er binnen enkele dagen zijn, dat was afgelopen
dinsdag........maar weer niks gehoord. Dus vandaag maar weer zelf gebeld om te
horen te krijgen dat het wel binnen was, waarom dan niet even een belletje zoals
afgesproken?? Ook herinnerden wij het bedrijf aan de service om gelijk het glas
in het raam te kitten maar dat ging niet lukken. We moesten het maar brengen dan
zou het na het weekend weer opgehaald kunnen worden. Kijk dit soort bedrijven
bevelen wij dus niet aan bij de buren.........
Toch ook nog weer een meevaller: ik hoef nog geen
nieuwe laptop. De laatste tijd werd het ding steeds trager en trager met als
bijkomend positief effect dat ik er steeds minder achter zat ;-)) maar toen ik
iemand beloofde flyers te maken maar het grafische programma niet meer openging
gooide ik het apparaat liefst driehoog het raam uit. JutMan had al een
constructie bedacht: wij kopen een nieuwe van het vakantiegeld ondertussen zien
we deze te fixen en die word dan voor jongste Jutter om straks mee naar school
te nemen. Maar als JutMan iets in zijne kop heeft heeft hij het niet in zijn
k......en dus ploos hij van alles uit en liet hij er tal van viruskillers op los
met nul resultaat GRRRRR totdat hij Panda vond en nu draait alles weer als een
zonnetje en weet zelfs ik hoe ik af en toe een preventieve scan moet doen. Voor
jongste Jutters nieuwe schooljaar komt er vast wel een mooie aanbieding voorbij
waar we met een gerust hart op kunnen wachten, geen overhaaste aankopen dus
:-)
Vindt ik niet vreemd steigerkosten ook al is hij van hem zelf die moet toch ook betaald worden.Bij garage betaal je ook een bepaalde uurtarief en daar zit ook pandhuur/gereedschappen bij in verrekend.
BeantwoordenVerwijderenPrecies, het uurtarief van de garage is all-inclusive! Maar deze meneer rekent én een pittig uurloon plus én daarbij voor van alles en nog wat apart huur/materiaalkosten. Indertijd dat ik een bedrijf had en daarvoor peperdure machines had aangeschaft rekende ik echt geen machine uurkosten hoor, die calculeer je in op de uiteindelijke stuksprijs........
VerwijderenNou... Ik zou de duurdere offerte genomen hebben hoor, hoewel ik inderdaad wel over die steiger zou hebben geklaagd. Maar die andere persoon klinkt nu al een beetje als een prutser. Nou, hopelijk valt het mee...
BeantwoordenVerwijderenGrappig zo'n verschil van ergens tegenaan kijken ;-) ik val juist niet voor de gelikte offerte maar ga voor het vakwerk. Degene die het gaat doen is een vakman die gewoon niet zo goed is in zijn administratieve kant van het ondernemerschap. Zie je vaker :-)
VerwijderenWeet je, die steiger e.d. moet natuurlijk wel een arbo-keurmerk hebben en ook ieder jaar opnieuw, vandaar dat de eerste niet met jullie steiger 'mag' werken, mocht er iemand afvallen dan is die persoon niet verzekerd, dat soort 'ongein' wil je als opdrachtgever maar ook als werkgever en werknemer niet.
BeantwoordenVerwijderenOver houtrotvuller (werk bij een schildersbedrijf) afhankelijk van de mate van het houtrot kan er prima met houtrotvuller gewerkt worden. Meestal is dat goedkoper dan een heel nieuw stuk hout inzetten,
groet
Het gaat bij beide bedrijven om een zzp'er die ook allebei alleen werken dus ik weet niet of die eerste zijn steiger ieder jaar laat keuren? En daarom moet ik daar apart voor betalen?? Bij mij valt dat onder gereedschap......En het woord "opdrachtgever" bij deze klus doet mij eraan herinneren dat ik wel om zijn ID vraag als hij komt om te kijken of hij wel is die hij zegt dat hij is........zucht :-(
BeantwoordenVerwijderen