dinsdag 22 oktober 2013

Daar kun je mee thuiskomen...........


Social media en verkeer gaan niet samen.


Ik erger me kapot aan dat stomme spotje op de radio of de giga reclameborden langs de weg. Iedere keer als ik het hoor dan is mijn eerste gedachte: WAT kan er nou zó belangrijk zijn dat je onderweg (en dan letterlijk ondertussen dat je op de weg bent) je gekwetter, je übergeweldige "kijk mij nou eens alleen maar leuke dingen doen" smoelenboek of je "hee babe'...what's up" app moet raadplegen????? Kijk, als je onderweg bent en je bent even het spoor bijster en je hebt een slimme foon met routeplanner erop dan kán dat verdomd handig zijn om te raadplegen. Dan zet je dus even je auto langs de kant om het adres op te zoeken. Of in een winkel waar je je gelijk hoopt te halen maar zo'n niet-welwillende verkoopster gelooft je niet, dan is het handig als je dat mailtje van de klantenservice kan laten zien. Heus, het kan superhandig zijn............Maar op de scooter, met blauw plaatje dus zonder helm, een grietje wat harder gaat dan ik mét helm en geel plaatje oftewel zij rijd opgevoerd, die de hele tijd naar dat stomme ding zit te staren en dus regelrecht op je afkomt op jou weghelft???? En dan nog vloeken en tieren ook omdat je er wat van zegt........Echt, de eerstvolgende keer trek ik zo'n mokkeltje van het pad af om eens flink door elkaar te rammelen, even het zaagsel op z'n plek schudden! Moeders achter de kinderwagen die alleen nog maar oog voor dat vreselijk belangrijke apparaatje lijken te hebben, fietsers dwars door de stad die niet aan kunnen geven of ze links of rechts moeten omdat ze één hand aan het stuur en in de ander de foon hebben. O ja, ze horen je toch niet want hebben ook nog stekkers in de oren. Waar zijn we nou mee bezig..............Tja ik ben een fossiel, iemand die op bepaalde vlakken niet met de tijd meegaat. Ik heb gewoon een apart cameraatje voor foto's (mede omdat ik het maar niet voor mekaar krijg om foto's vanaf mijn mobiel op mijn laptop te krijgen via bluetooth haha ;-) en mijn foon hoef ik niet steeds te aaien. Daar kan ik gewoon mee bellen en op gebeld worden - niet dat ik altijd á la minute opneem - o ja en berichtjes sturen kan er ook nog mee. Weliswaar via sms maar ik kan ze lezen (wanneer het MIJ uitkomt). En dus werd ik onlangs door school van de jongste op het matje geroepen dat ik niet direct had gereageerd op de aan mij verzonden mail dat hij naar huis gestuurd was (die mail zag ik hier 's avonds pas omdat ik overdag aan het werk was, tsss), hij had mij direct moeten inlichten hierover (had hij keurig gedaan alleen nam ik dat ter kennisgeving aan) en kennelijk had ik weer direct naar school moeten terugkoppelen dát hij dat gedaan had. Ik had ook niet direct contact opgenomen met school over de mail (dat kon dus niet eerder dan de volgende dag) en had de mentor/coach/leraar/manager van het geheel gemeend dan maar van ellende 's avonds nog mijn voicemail te moeten inspreken. Toen ik dat zag heb ik hem toch gelijk nog maar even teruggebeld, hij verzocht mij vriendelijk doch dwingend direct de volgende dag om 13.00 te verschijnen voor een oudergesprek. Ik zei dat ik niet kon omdat ik dan zelf moest werken, dat werd niet gewaardeerd. We maakten een afspraak voor de donderdag daarop - mijn zowat enige vrije dag - om te praten alwaar we patsboem te horen kregen dat zoonlief de opleiding daar niet mocht afmaken want hij hield zich niet aan de afspraken. Hoge cijfers en perfect afgeleverd werk mochten niet baten, hij luisterde niet goed genoeg..........Dril, dril, ik dacht dat ze dat alleen in het leger deden.........En dat ik als ouder dan ook nog eens niet de noodzaak in zag van DIRECT beschikbaar zijn als zij dat nodig achtten, pffff. Ik heb de eer aan mijzelf gehouden, verteld dat ik zeer verbolgen was over het feit dat ze mijn zoon eerst nog drie dagen hadden laten opdraven voor Jan Lul terwijl ze al wisten wat er donderdag gezegd ging worden. Ze verweten dat ze maandagavond in dat telefoongesprek ook wel aan hadden kunnen geven wat er loos was. Nu zit jongste Jutter dus weer thuis, weer een illusie armer en wij iets van 600 euro lichter.

Waar ging dit in den beginne ook alweer over, o ja, die "sociale" media. De tijd waarin je word geacht 24/7 maar voor iedereen beschikbaar te zijn. Dat als je niet gelijk reageert op een facebookbericht ze je gaan bellen of je het berichtje wel hebt ontvangen en waarom je dan in hemelsnaam niet gelijk reageerd.........Op die momenten kruip ik graag terug onder mijn steen. En kennelijk zijn er meer mensen die er zo over denken: het kan wachten totdat ik thuis ben, want de tegenhanger van het spotje is er ook!

  



2 opmerkingen:

  1. Erg mooi, die laatste. Ook ik ervaar de dwang om maar 2/7 bereikbaar en beschikbaar te zijn. Ze kunnen de pokken krijgen!

    Wat rot dat het met je jongste nu weer niet goed loopt. Het mbo is helaas een grote puinzooi en als je de route werkend leren wilt, zijn er geen stageplekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ehm.. kan dat zomaar? Jongste heeft toch een leerplicht? En zij moeten toch zwaarwegende redenen hebben om een kind weg te sturen? Ik zou eens bij het bestuur gaan aankloppen, maar me er zéker niet zomaar bij neerleggen.. maar goed, ik weet natuurlijk de verdere achtergrond niet. Sterkte ermee!

    Oh en die met mobiel-fietsende/scooterende/autorijdende medemens.. ze zijn niet voor rede vatbaar. Totdat ze tegen een boom staan.

    BeantwoordenVerwijderen