vrijdag 19 april 2013

De kachel rookt nog steeds.........

met die gure winden die maar niet op lijken te houden stoken wij toch nog regelmatig de kachel, al is het alleen maar even om de kou het huis úit te jagen. Want als maar even de zon schijnt en de wind is gaan liggen is het buiten heerlijk vertoeven soms lekkerder dan binnen, sinds een week loop ik ook eindelijk weer blootsvoets in de schoenen. Maar de andere kant is dat ik ook vandeweek weer voor het eerst warm water uit de kraan heb moeten tappen voor de afwas, dat was wel effe raar. want op de kachel stond altijd een ketel paraat..........In ieder geval heb ik zojuist een mooi partijtje hout geregeld voor een volgend stookseizoen, kan het eerst nog even goed drogen. Er werden omgewaaide bomen in mootjes gezaagd en ik ben er op afgestapt met de vraag of ik het mocht hebben, ja dus want anders werd het gewoon weggegooid! Zij waren er blij mee want hoefden het niet af te voeren en wij hebben weer een beginnetje voor de voorraad. De palletaanvoer gaat ook gewoon gestaag door maar "echt" hout stookt toch lekkerder. Dit jaar moet er toch echt een rocketstove gemaakt worden zodat ik buiten gewoon water kan koken én koffie ;-)) Twee lieve vriendinnen scoorden laatst de door mij gezochtte metalen percolators dus als we dan achter bezig zijn kan ik daar ter plekke koffie zetten op een vuurtje. En we zijn vaak achter te vinden want na zo'n lange winter wachten er genoeg klussen om te doen en eindelijk steekt ook het groen de kopjes weer goed boven de grond, zo heerlijk..........De kruiden en bloemen die zichzelf rijkelijk hebben uitgezaaid, de twijgen van wilg e.d. die we in de windsingels overal gewoon de grond in hebben gestoken slaan aan, crosne knolletjes die door de tuin wandelen, de maggiplant die toch weer terugkomt. JutMan is de kas steviger aan het maken want die is zeker niet stormproef gebleken :-( en dan is de kippenren aan de beurt. Ook wil ik gaan informeren naar het imkersgebeuren, hoorde zojuist weer iets over de erbarmelijke stand van de bijen en hoe nodig het toch is om dit goed op orde te hebben. Dus op naar een eigen bijenstand!! Binnen staat het een en ander aan zaaigoed in tig keer hergebruikte plantenpotjes met een kasje er op van een halve jus d'orange fles, ziet er gezellig uit met die oranje en gele doppen <LOL>

3 opmerkingen:

  1. Wat heb je een leuk blog! Lees je al een tijdje!
    Groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Das een goed idee, mini kasjes van flessen.
    Ik zou zo graag een houtkachel hebben. Helaas is het hier in huis niet handig of mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen