maandag 12 november 2012

GTA en LIHLbon

Vandaag naar Deen geweest voor de chocola, heerlijk ;-) en daarna gelijk door naar KV voor de Olaz maar die vlieger ging niet meer op. De prijs is ruim 31% duurder geworden, je betaald nu dus gewoon € 6.59 voor zo'n potje, dat kan ik echt niet rijmen met de 2% BTW verhoging en een tussentijdse inflatiestijging hoor, helaas schoonmama ik ga er niet op bijbetalen maar ik heb ook nog 3 potjes staan voor d'r. Ik merk dit soort stijgingen wel meer helaas, ook bij de toko waar ik regelmatig kom zijn de prijzen enorm gestegen. Het gaat niet om euro's tegelijk per product maar wel om bedragen als je het omrekent in procenten. Zo kocht ik voorheen een verpakking rauwe cassave om zelf te bakken voor € 2.75 nu kost het dus € 3.75 dat is een stijging van maar liefst 36%, de pindasaus is in ongeveer een jaar tijd van € 2.95 naar € 3.15 en nu zelfs naar € 3.45 gegaan voor hetzelfde zakje van 400 gram! Ook andere klanten merkten dit op en vroegen naar het waarom, de winkelier gooide het op de BTW verhoging, ammehoela de BTW verhoging voor voedselproducten is niks gestegen dat ging alleen om de 19% producten!! Ik pas hier voor, ja het is niet leuk voor de winkeliers maar alles met elkaar moet het toch linksom of rechtsom uit je portemonnee, ik zoek nu naar alternatieven en voor de toko producten heb ik die gevonden, ik ga voor bulk via de producent! Nu niet schrijven dat ik dan weer zo'n kleine winkelier om zeep help want het alternatief is dat ik (en misschien wel meerdere klanten met mij) helemaal niks meer bij de toko zou kopen dus uiteindelijk zou de producent dit ook gaan merken doordat de winkelier minder afneemt. Ik heb gemaild en uitgelegd wat ik zou willen en of dit in grotere en voordeligere verpakking verkrijgbaar is? Ja dus, ik ga dus nu 5 emmers pindasaus kopen van 4 kg. per stuk die jaren goed blijven omdat ze luchtdicht verpakt zitten en bespaar daarmee 60 euro, vele plastic zakjes die niet meer apart ingezameld en weggebracht hoeven te worden en ik houd er uiteindelijk emmers met deksel aan over! Ik vind dit niet verkeerd en ga verder speuren of er meer zo ingekocht kan worden, misschien een klein coöperatiefje opzetten?? Laatst was er bij 10x beter (NTR maandagavond 19.20, momenteel een serie over geld) een stuk over VOKO Mokum. Een coöperatief waar men met elkaar volle dozen biologische produkten kopen direct van groothandels en producenten, manlief schudde gelijk zijn hoofd......"nee gaan we niet doen" hihi hij kan gedachten lezen :-)) ik ga me er in ieder geval wel verder in verdiepen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten