zaterdag 18 augustus 2012

Wat als...............

de stroom uitvalt...............het komt hier misschien niet al te vaak voor maar onlangs werd Nieuwegein toch onaangenaam verrast. En wij gaan er maar allemaal van uit dat als je op de knop drukt, de lamp aanspringt, als je de kraan opendraait er stromend schoon water uitkomt maar het kán ooit een keer opraken, en dan????????? Als je zelfvoorzienend én besparend wilt leven sta je daar meer en meer bij stil en ook met alles wat ik lees over Peak Oil, er zal er ooit een moment komen dat we onszelf écht anders moeten bedruipen! Wij hebben een houtkachel die voorziet ons van warmt e uiteraard kunnen we er op koken en water verwarmen, de houtvoorraad is alleen dit jaar beneden peil dus daar moet wel op korte termijn nog iets aan gedaan worden. Ook heb ik laatst al een mooi petroleumstel op de kop getikt voor € 7.50, incl. nog 3 prima lonten, het stel vul ik met lampolie (gevonden) dat stinkt niet zo. Kaarsen kunnen ons voorzien van broodnodig licht, misschien toch nog eens kijken naar een mooie olielamp dat geeft weer wat meer licht. We hebben natuurlijk ook wel een zaklamp maar die werkt op batterijen en die zijn altijd net leeg als je licht nodig hebt. Ik wil dus naar een meer stekkerloos leven..............We hebben inmiddels op benzine al een aggregaat (maakt lawaai) voor het maaien een tuintrekkertje en een bosmaaier, maar benzine kost geld en een tankje is zo leeg. Een handzeisje is inmiddels besteld, dank Henriëtte dat je mij weer even op het spoor hebt gezet! De mannen schroeven hier alles met een accu-tol, reuze handig want snoeren zijn altijd nét te kort maar een accu raakt leeg en moet dan weer worden opgeladen, als alternatief hebben we natuurlijk een hamer en wat sporadische spijkers, die voorraad zou ik aan kunnen vullen. Voor het boorwerk heb ik inmiddels een ouderwetse handboor gekocht, pracht degelijk ding en er past van alles op, het vergt alleen flink wat kracht maar het werkt perfekt!! Voor het stofzuigen ben ik op zoek naar een ouderwetse rolveger, helaas is er momenteel niks bij mij in de buurt dus dat word rondkijken in de kringloop of wachten op MP. Maar dan blijven er nog altijd heel wat dingen met een stekker en die moeten op de één of andere manier wel prik hebben. Dan kom je al gauw uit bij zonne- of windenergie, vooral die laatste word volgens mij hier vreselijk onderbenut. Er staat altijd wel wind maar op de een of andere manier hebben de zeikerds (excuse-le-mot) met hun praatje over esthetiek de overhand. Tja dan kan je straks een leuk uitzicht hebben maar de stroom is op............en dan nu helemaal hip-en-hot natuurlijk de zonne-energie! Men schijnt massaal aan de zonne-panelen te willen WANT we krijgen subsidie. Äls het je al toegekend word want dat is allemaal heel onzeker. Zouden al die mensen afhaken als ze het niet krijgen??? Op de soms wel 10.000 euro die men moet betalen kan je max. 600 euro subsidie krijgen???? En dan zorg je voor mijn gevoel nóg niet zelf voor je stroom want je levert het aan de energiemaatschappij en voor de huishoudens rendeert het geloof ik pas na 8 tot 10 jaar en dan zijn die panelen dus al een end op streek. Ik zet in op rechtstreeks gebruik van zonne-energie d.m.v. panelen en accu's dat zal nog een hoop leeswerk vergen maar ik heb wat lectuur op het oog van een man die al 20 jaar zijn stroom opwekt voor rechtstreeks en dagelijks gebruik. Het kan dus best wel!!! En dan het water, we hebben net weer de jaarnota ontvangen, ik had alles al doorgerekend en we moesten 8 euro bijbetalen dat klopte precies maar ik wil graag het verbruik nog naar beneden brengen, 145 euro voor 3 maanden vind ik een heleboel geld. Die kosten gaan dan wel naar beneden als straks Jut & Jul uit de aanleunwoning vertrokken zijn maar er kan veel met regenwater ook. Dus zal er naast de put ook nog het nodige aan tonnen en vaten neergeplant moeten worden. Och we zijn zo zoet............

3 opmerkingen:

  1. Heb je zonnepanelen en is er een probleem met de energielevering heb je nog niks.
    Windenergie lijkt mij veel economischer. Op devwerkmansketen voor de bouw van gebouw ' de Rotterdam' op de kop van zuid in Rotterdam staan windmolentjes in leuke hippe kleuren. Het is uniek want windmolens mogen niet op woningen staan.
    Duitsland heeft de stroomdraden Nederlandse leverancier Tennet eindelijk aangeklaagd dat ze nu nog niet het stroomleveranciersnet op orde hebben.
    Het is schandalig dat NL zo achter loopt op andere energie.
    Ik vraag me altijd af in wiens voordeel is dit gedrag.
    Het gebouw 'De Rotterdam' heeft inmiddels al 117 meter hoogte bereikt.
    Immes gewon.
    Al weer een nieuw kantoorpand, we hebben er ng niet zoveel.


    Waterverbruik vind ik extreem hoog, of is het in jullie gebied zo duur?
    Ik neem direct aan dat niet jullie de grootverbruikers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte
    Bij www.spaarbazaar.nl vind men allerlei materiaal zoals radio's zaklampen die men kan op winden. Op www.thermoscooking.com kan men zien hoe men met weinig water rijst kan koken.
    Dan nog www.be-prepared.be informatie over rocketstove en overleven in slechtere tijden.
    Bij www.greenevelien.com naar de links en zoek naar de blog van lowimpactman

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anoniem, bedankt voor de links, ik ga daar zeker even rondneuzen SUPER!!

      Verwijderen