zondag 19 augustus 2012

Als je écht geen geld hebt...........

om boodschappen te doen dan moet je toch wat, zeker met kids in een gezin is dat lastig, héél lastig!!! En écht er zijn heel wat mensen in deze situatie, het worden er steeds meer en kom niet met het argument dat je hier in dit land altijd kunt terugvallen op een uitkering of bijstand of what-so-ever want dat is gewoon niet zo. Ook al zouden deze mensen op termijn voor een regeling in aanmerking komen dan nog moeten ze vaak een periode overbruggen waarin er dus géén geld is om de dagelijkse dingen van te doen. En ook zijn er bosjes mensen die niet op een vangnet in de eigen omgeving kunnen rekenen (familie/vrienden, die leer je dan pas écht kennen) of, vaak uit schaamte, het niet kenbaar willen maken maar ze moeten wel door. Wij zijn er zelf uit gekomen GZD, zonder hulp van instanties, sterker en wijzer............ik heb hierover altijd uitvoerig geblogd op mijn voorheen Weg-Log vanaf eind 2008 totdat ik overging naar dit blog dus "been-there-done-that" .......Op dit moment zijn er weer veel nieuwe bloggers onder ons die zich in een heel moeilijke situatie bevinden en met veel pijn en moeite de touwtjes aan elkaar moeten zien te knopen. Het aller, allereerste wat moet gebeuren is alles ECHT onder ogen zien en iedere cent die er inkomt en uitgaat opschrijven, alleen dan krijg je een reëel beeld!! En dan moet er gesnoeid worden, vaak drastig en daar zie ik nog heel veel weerstand "ja maarrrr........" Wij kozen er dus voor om met een heel minimaal weekbudget de schulden te lijf te gaan, aflossen boven alles, en dan merk je dat je eigenlijk met heel weinig toe kunt. Onze kinderen zijn er ook altijd bij betrokken, wisten van de hoed en de rand en dingen konden gewoon soms niet, KLAAR! Wel hadden ze altijd gewoon kleding (2e hands/uitverkoop) maar bepaalde kosten werden geminimaliseerd of niet gedaan. Zo kan je voor de schoolfoto's zeggen "ach dat is leuk voor later" of "ze moeten toch gewoon met alles mee kunnen doen" en die € 12.50 moet maar kunnen?? Maar als je die nou net niet hebt, of meerdere kids die tegelijkertijd met zo'n setje thuiskomen.......Ik was maar wat blij met jongste Jutter toen hij zelf met een oplossing kwam: "mam, je scant gewoon alles in en ik neem de hele set gewoon weer terug mee naar school"! Die fotograaf heeft de foto's wel al gemaakt, en alles is al afgedrukt en verzonden naar school in de veronderstelling dat iedereen ze toch wel afneemt. Maar jij neemt ze dan niet maar hebt ze wel, creatief of laag??  De reacties op mijn stukje van het WR wasmiddel had ik wel verwacht en iedereen mag vinden wat hij/zij er van vind, ik heb dit soort dingen wél gedaan, nu hoeft het niet meer maar toen was ik blij met iedere cent die ik kon scoren. Wees blij dat je je niet in de verste verte kunt indenken dat je ooit in zo'n situatie komt te zitten maar écht het kan iedereen overkomen!!! Dan ben ik maar laag, er lopen heeeeeel veel mensen rond die roomser zijn dan de paus BE HAPPY en dat ben je pas als je schulden helemaal zijn opgelost ;-)) Ik denk dat daar ook de crux in veel consuminderblogs zit: bezuinig je uit een luxe positie, uit voorzorg of omdat je diep in de shit zit en je wel moet?? Heb je een spic&span huis met werkster en een giga driedubbele hypotheek, 2 auto's voor de deur, kids naar voor, tussen en naschoolse opvang, 3x per jaar op verre vakantie en bam er valt een vette baan weg,  dan zul je toch ook de tering naar de nering moeten zetten. Ja je kan nog een tijdje je kop in het zand steken en de misschien wel diverse creditcards gebruiken maar uiteindelijk valt ook daar de bijl. Of sappel je met een laag inkomen in een huurhuis, partner met een miniem bijbaantje, net een paar euro's boven de alle toeslagen grens, je krijgt alles maar net voor elkaar en de hoofdbaan valt ineens weg, pats dat zou best weleens een giga probleem kunnen worden! Dat word consuminderen, bezuinigen, besparen, snijden..........geef het een naam. Maar in alle gevallen doe waar je je goed bij voelt: ben jij een tiep die als op de kortingsbon staat "geen korting op korting" het ook braaf niet probeert "want het staat toch op de bon"?? Prima, ik doe het wel, en als het lukt heb ik mijn sport voor die dag weer gehad <LOL>

10 opmerkingen:

  1. Consuminderen uit overtuiging, rondkomen uit noodzaak, daar zit volgens mij 't verschil.
    Respect, als het allemaal nog lukt ook!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig uit de schulden gebleven (op het randje) dus een aantal jaren rondkomen uit noodzaak, inmiddels financieel weer een stuk beter, maar wel wat haken en ogen (lees: rampscenario's) ontdekt waarop we nu druk aan het schakelen zijn met nog tig verbeterpunten te gaan.

    Dus als je het echt maar dan ook echt niet hebt, kan ik me voorstellen dat je creatief gaat handelen want met die paar euro kan je weer (heel) even door. Ik denk dat je hier pas echt een mening over kan (mag) hebben als je zelf zo diep hebt gezeten; het is voor anderen altijd makkelijk oordelen toch?!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ALs je geld wel hebt, dan vind ik sommige dingen minder netjes om te doen.

    Als je echt geen geld hebt, dan zijn er deels toch andere regels.
    Want ja... als het terugbrengen van een artikel voor 2 euro voordeel (ik roep nou maar even iets) of het proberen korting op korting te krijgen terwijl dit eigenlijk niet volgens de regels is, maar wel ervoor zorgt dat je wél waspoeder hebt in plaats van niet... Nou... dan wist ik het ook wel hoor!

    Ooit geleefd van 30 gulden in de week en dat was inclusief kosten voor de katten (voer én grit), zakgeld, reparaties in huis, busgeld enz enz.
    Dan wordt je goed happig op voordeeltjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vlg week bij Trekpleister , zie nieuwe folder blz 30: Gratis Oral-B tandpasta en handtandenborstel:)Vanaf dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed kind, dat zelf heeft leren opkomen. Zijn financiële toekomst zit gebeiteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ieder zijn mening,maar ik spreek ook niet uit een luxe positie, ben alleenstaand moeder met 1 dochter , woon in een huurhuis, heb een baan van 30 uur in de week met een laag inkomen.geen geld voor een auto, al 17 jaar niet meer op vakantie geweest koop bijna alles 2e hands en toch zou ik niet doen wat je in je stukje schrijft, gelukkig hoeven we geen verantwoording voor elkaar af te leggen en mag iedereen zijn eigen mening hebben en zijn eigen plan trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eerlijk gezegd vind ik je blogjes vooral inspirerend. Ik moet wel bezuinigen, maar ik hoef niet te vrezen voor geen dak boven m'n hoofd of geen eten meer in huis. Ik moet enkel mijn eigen rekeningen zien te betalen. Lange termijndenken doe ik al een tijdje, waardoor ik tot op heden prima redt. Maar ook juist dankzij blogjes als de jouwe. Ik heb enorm veel geleerd ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. HOSSELEN VOOR JE BROOD

    ik ga niet mijn familie in een moeilijke situatie laten leven door dat een kutregering zijn werk niet goed doet

    dan maar het zwarte pad op he

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kan wel janken als ik dit allemaal lees, bedankt voor de tips ik zal ze nodig hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb momenteel ook geen geld ik heb vandaag nog eten en dan is het houtje bijten

    BeantwoordenVerwijderen