donderdag 26 januari 2012

Aan de vooravond van een krappe maand

ben ik aan het inventariseren wat de te verwachten (extra) kosten zijn en wat er zoal aan boodschappen gehaald moet worden. De salarissen zijn al binnen dus de extra aflossing zoals gepland gaat gebeuren, manlief  is het er helemaal mee eens :-) Net nog even op de valreep een extra boek besteld voor jongste Jutter, als ondersteuning en voorbereiding voor zijn examen NASK. De kosten van € 12.90 vielen nog mee en als hij daarmee zijn papiertje haalt..........Dan staan er voor februari 1 verjaardag en 2 uitjes gepland, de verjaardag is van mijn broer(tje) die ook tegelijkertijd in zijn nieuwe huis zal trekken dus hiervoor moet iets leuks worden verzonnen, het ene uitje kost helemaal niets en voor de ander zijn de treinkaartjes al in huis en koop ik de toegangskaartjes met korting. Het zakgeld voor op de (handwerk)beurs komt deels van een lieve vriendin die mij wat toestopte voor een kleine verhuizing en word aangevuld met geld van de voddenboer :-)) dus daar maak ik mij ook verder niet druk om. De vaste lasten én een extra rekening die we net binnenkregen gaan er gewoon uit en dan is de koek op, sterker nog we komen tekort want halverwege februari moeten de "gewone" aflossingen ook weer betaald worden en hiervoor kom ik dan 365 euro tekort. Ook huishoudgeld heb ik niet gebudgetteerd maar ervaring leert dat dit er altijd komt en met een zéér goed gevulde voorraadkast kom ik een heeeeeeel eind :-))) ook staan er nog aardperen in de tuin dus die kunnen we altijd nog opgraven en ben ik begonnen met zelf taugé kweken voor bij de rijst. Het zakje kostte één euro en er zit een pond mungboontjes in wat goed is voor heel wat vitamienerijke "groente". Ik moet ook ergens nog een kortingsbon voor een bio winkel hebben liggen, eens kijken of ik daar ook andere spruitkiemboontjes (wat een woord) mee kan halen. Meel hebben we zat dus daar bakken we pannekoeken, pizza en broodjes van. Ik wil alleen nog wel profiteren van de koffie aanbieding (dit scheelt me uiteindelijk bijna 50 euro en het bederft niet), gehakt halen bij DvdB, shoarma bij de Lidl en ook de XXL zak patat van 3,5 kilo staat op mijn lijstje. Al vind ik de slogan "1 kilo gratis" een tikkie misleidend: ik betaalde altijd € 1.59 voor 2,5 kilo nu is het in de aanbieding voor € 1.99 per 3,5 kilo dus het ís 24 cent voordeliger maar niet gratis!! Hou ze in de gaten.............

Dan wat dingetjes uit de krant: de regering is voornemens om de onbelaste woonwerkvergoeding te verlagen van 19 naar 12/13 cent per kilometer. Dit zou voor de werknemers die met de auto naar het werk moeten 400 euro op jaarbasis schelen.........tja ik zou niet weten hoe manlief 's nachts van of naar zijn werk moet komen zonder auto dus een alternatief hebben we niet. Hij is veels te blij dat hij werk heeft!! Dan valt binnenkort ook weer de OZB factuur weer op de mat, deze zal ondanks dat de waarde van huizen is gedaald tóch hoger uitvallen want gemeentes willen natuurlijk de begrotingstekorten opvangen (lees: gestegen kosten??) en sneuvelen er steeds meer bomen in Griekenland doordat men daar massaal illegaal kapt om maar warm te kunnen zitten en te kunnen koken. Ook wij maken dankbaar gebruik van ons kacheltje zij het met pallets die je overal gratis en voor niks mee kunt nemen want bedrijven moeten vaak grof betalen om deze af te laten voeren. Af en toe kunnen we stammen bemachtigen maar we gaan er niet voor betalen. Heerlijk dat je heel basic in je eigen warmte kunt voorzien !

4 opmerkingen:

  1. In de pallets zitten vaak giftige stoffen, geïmpregneerd hout? Pas op dat het geen verkeerde zuinigheid is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb veel bewondering voor je. Dat je toch zo positief bezig blijft met het aflossen. Chapeau!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat wordt een krappe maand, maar respect hoor dat je daar in alle openheid over praat. Het kunnen nou eenmaal niet altijd leuke blogjes zijn.
    Oja, als ik weer een kaartenrekje vind, zal ik het voor je meenemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jutvrouw waar is de koffie in de aanbieding?

    Je doet het al tijden super goed, deze maand kom je (vol vertrouwen) ook
    wel weer door ;-)

    Jutvrouw.. ik ben deze maand uit gekozen om te Buzzen van Nivea.
    Als je het leuk vind om te proberen.. mail me ff prive je adres (alleen als je
    dat wil hoor) dan stuur ik je een buzzertje op.

    BeantwoordenVerwijderen