zaterdag 3 september 2011

Wat is voor mij consuminderen?

Die vraag houd mij momenteel mateloos bezig, is het alles maar aanvragen omdat het gratis is? Of alles met korting kopen om de korting?? Of je omringen met de meest luxe dingen maar daar het minst voor betalen - duppie op de eerste rij gevoel??? Ik heb 2 zeer zuinige zwagers: de ene daar zeggen we altijd van die leeft zuur en gaat zuur dood en over de ander roepen we weleens van dat ie zijn wc-papier nog aan 2 kanten zou gebruiken.............klinkt Scrooge-erig. Maar de een gaat wel tig keer per jaar op vakantie, speelt met allerlei loterijen mee voor je-weet-maar-nooit en koopt om de haverklap een andere auto, laat dan wel alle elektronische frutsels eruit halen zelfs de elektrische ramen want dat scheelt weer. En de ander heeft al honderd jaar het plan om ooit zijn eigen huis te bouwen heeft inmiddels voor de zoveelste keer zijn huidige huis verkocht, woont nu tijdelijk op een huur bovenwoning in afwachting van de plannen om dat huis te mogen gaan bouwen. Zit nu in de VUT en dan moet ie nog zijn eigen huis gaan bouwen...........straks is ie er aan toe en ploft ie dood neer heeft ie zijn hele leven zeer zuunig geleefd. Maar wat is het voor mij: ik zie het toch als een soort alternatieve leefwijze <LOL> ben toch altijd al een geitenwollensok geweest, linkse idealen, toch een bedrijfje begonnen / grote fout geweest / van geleerd en weer terug bij af....................maar wel inmiddels met een eigen huisje en een auto voor de deur. De familie vind dat wij in de rimboe wonen, ik vind dat bij lange na niet. Ja, woon wel in de polder maar zit ook zo bij station of op de A-weetikveel. De auto (een bus uit 2004 vol met krassen en een enkel deukje) is niet het toonbeeld van een standaard gezinsauto, menigeen wil er niet in gezien worden en wij kijken alleen maar naar de praktische kant. Wij hopen er nog jarenlang plezier van te hebben met ons gesleep en soms ook dat voor anderen.........want dan is het wel handig!! Voor mij is het zelfvoorzienings-element het belangrijkst, dat je jezelf (als gezin) kunt redden door veel zelf te kunnen - te kunnen maken - te repareren en alternatieven te bedenken voor de evt. spullen die je daarbij nodig hebt. Te voorzien in je simpele basisbehoeften zonder al teveel poespas, dus: wij drinken koffie dat moet dan af en toe gekocht worden maar daar kan ik dus ook aan komen door te werken met kortingsbonnen of te ruilen zonder geld. En groentes kan je zelf kweken in een moestuintje, ik weet het, toch veels te weinig tijd aan besteed dit jaar maar we hadden er wel iets van oogst vanaf. Onze eigen warmte, door te voorzien in een houtvoorraad die we voor niks overal vandaan slepen. Spullen die we in en om het huis nodig hebben: niet gelijk naar de winkel rennen omdat we door de ruim 10 jaar oude rieten stoelen zijn gegaan, maar ertegenaan lopen in een kringloop. Gaat er eens iets van een fiets stuk dan niet gelijk in de stress hoeven te schieten maar door het combineren van gevonden onderdelen weer een rijdbaar exemplaar maken compleet gemaakt met verlichting van de Actione en een zoveelste gevonden fietstas. Tevreden of vaak zelfs heel erg blij zijn met wat een ander weggooit (vaak nog nieuw en ongebruikt) want voor mij is het tenslotte nieuw, duurt het langer voordat het uiteindelijk in de afvalkringloop terecht komt en stel je productie van nieuw uit want de vraag word minder. Tja, en dan word er natuurlijk geroepen dat dat juist de economie niet ten goede komt maar mijn idee helpen we die juist alleen maar meer om zeep met wat het grootste gros doet, consumeren: het moet allemaal maar sneller, groter, beter, mooier, luxer want er is alweer iets nieuws uit wat alles tegelijk moet kunnen. Maar omdat het elkaar allemaal zo snel opvolgt komt er meer afval waarvan we niet weten waar we ermee heen moeten, dumpen het 't liefst ergens in Verweggistan maar NIMBY..............Dat kan niet zonder gevolgen blijven! Consuminderen is voor mij meer terug naar de basis, tevreden zijn met wat je hebt en redelijkerwijs zelf op eenvoudige wijze kan maken. Niet door maar gelijk een knip met geld te trekken alles maar laten aanrukken maar ook eens kijken of je er door wat moeite voor te doen ook aan kunt komen en of het dan ook die moeite waard is. Ja een telefoon is tegenwoordig bijna onmisbaar maar moet het er dan eentje zijn die als het stuk gaat 7 weken in reparatie ligt omdat er vermoedelijk een onderdeeltje even moet worden ingevlogen uit China? Voor mij moet een telefoon bellen, ik hoef er niet de boodschappen van supermarkten op te kunnen scannen,  de krant op te kunnen lezen die lees ik thuis, de papieren versie. Internetten doe ik er ook niet op dat doe ik op een computer.......oww wat ben ik ouderwets hihi. - ZELFREDZAAMHEID - dat is mijn motto!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten