Ik ben JutVrouw en schrijf hier hoe je maximaal geniet met een minimaal budget! Wij hebben puur op eigen kracht een mega schuld ingelost en hoop hier tips te delen voor mensen die ook graag zelf het hoofd boven water willen houden. Trefwoorden: korting, gratis, maar ook duurzaamheid, grofvuil struinen/jutten, freecycle, ruilen, consuminderen, creativiteit en zelfredzaamheid.
Kortom alles wat mij bezighoudt!
LET OP! Niet al mijn tips zullen iedereen welgevallen, so be it.......
Tja de afronding van weer een jaar.........een jaar vol met verwachtte en onverwachtte zaken: mijn 50e levensjaar en een pracht kleindochter maar ook de breuk van oudste zoon en (ex)lief. De constante onzekerheid in ons beider werk "mag ik blijven of niet" wat ook word ingegeven door de flexibilisering van alle arbeid, straks kan alles zonder mensen.....Maar ook dan zonder werk zou ik mijn dagen kunnen vullen, ruimschoots ;-) alleen moeten we dan nog steeds een oplossing zien te vinden voor de hypotheek maar daar zijn we toch alweer heel wat duizendjes op ingelopen dit jaar :-))
Ach zoals overal zijn er ups & downs maar veel meer ups, mooie mensen ontmoet, nieuwe plannen gesmeed die toch ook steeds meer uitvoerbaar lijken te zijn. Al met al een mooi jaar bijna achter ons en weer eentje in het vooruitzicht, een jaar waarin dromen meer waarheid kunnen worden. Hopelijk voor iedereen.........
Veel moois, liefde en vooral gezondheid, lieve bloglezers!!!
En stormen doet het hier behoorlijk, maar zo fijn ik hoef de deur niet uit ;-) ja met de hond maar niks "MOETEN"..........heerlijk!! Het waait al een paar dagen, niet alleen buiten maar ook hier thuis omdat ik doordraaf in hetgeen ik doe maar ook op FB groepen en dan overweeg ik weleens het bijltje er bij neer te gooien. Maar dat doe ik niet hoor, dit moet nog groeien en dan krijgen we misschien toch ooit een noordelijker Consuminderhuis. Gister kreeg ik honderden pasta en aardappelsalades mee die iets over datum zijn om uit te delen, dat is goed gelukt. Winkels mogen vanwege de richtlijnen die niet meer verkopen en normaliter zou je denken dat dat dan naar de voedselbanken gaat maar niets is minder waar........ze willen het niet terwijl ik links en rechts hoor dat ze heel vaak juist over de datum spul in de pakketten aantreffen, zelfs beschimmeld brood? Het is toch diep triest dat we vanwege van boven opgelegde regels zoveel nog weg laten gooien, ook de winkelier zei dat het nog makkelijk 5 dagen mee kan maar verkopen mag hij gewoon niet. Ik heb wel even een traantje gelaten toen de filiaalmanager zei dat ik het mee mocht nemen, ik was heel brutaal op 'm afgestapt met een flyer en mijn verhaal over de mensen die ik dagelijks aan de deur heb die tussen wal en schip belanden, in aanloop naar een traject of wat dan ook zijn en maar zelf moeten zien te overleven. Hij hoefde niet te twijfelen en steunt ons dus nu met zijn waren, lieflieflief en alweer zoveel blije mensen aan de deur gehad :-D Ik stimuleer mensen ook om kenbaar te maken in welke omgeving ze wonen zodat ze voor elkaar mee kunnen nemen, datis de kracht van lokaal. Ik zie daar vaak wat aarzeling in maar als ik het woord karma roep dan gaan ze om. Zelfs de meest stoere kerels nemen nu soms op de bonnefooi spullen mee richting hun woonplaats om zo weer verder te verdelen. De olievlek breid uit.........oh heerlijk zo'n constant Kerstgevoel terwijl dat nou juist voor mij niet hoeft haha!!
Net met de hond uitlaten in de polder een pak isolatiemateriaal meegezeuld op de terugweg, deze keer laat ik ze niet aan mijn neus voorbij gaan. Word ik nageroepen door een kerel die dacht mij te slim af te wezen, dat pak was van hem zei die. Stond op zijn terrein klaar en was weggewaaid, nou echnie.......ik heb ze zien vliegen over de hekken van een andere bouwplaats af door het water naar een slootje voor zijn terrein en dan zal hij zich dat dan toe eigenen?? En nog volhouden ook "mevrouwtje geef maar aan mij dan zet ik het hier wel neer" waarop ik hem wees op de materialen die er bij hem wel stonden en dat dit toch echt heel wat anders was! Hij had toch echt de verkeerde voor zich, dit pak ging met mij mee.
Ik weet ook wel dat ze niet van mij zijn ook, maar ik ruim de openbare ruimte op ;-)