zaterdag 23 februari 2013

TIP!! 25% korting Xenos

Heb je iets nodig, print dan de bon uit en ga ermee naar de winkel!
Deze actie loopt de komende week t/m. 2 maart
Max. 1 bon per klant maar wie belet je om meedere keren te gaan........... 

donderdag 21 februari 2013

Basic schoonmaakmiddelen

Van de week keek ik weer naar een aflevering van Kassa Groen, ik vind dit tot nog toe leuke uitzendingen vol met tips. Deze keer kwam Lana aan het woord die zich "ambachtelijke huisvrouw" noemt en graag schoonmaakt met zo basic mogelijke middeltjes die milieuvriendelijk zijn en ook nog eens een scheet en drie knikkers kosten  ;-) Haar basis ingrediënten zijn: baking soda, gewone soda, witte azijn, afwasmiddel, (olijf) olie en natuurlijk Marseillezeep. Meer info staat hier, en het filmpje staat ook hier rechts van mijn blog. Ik vond het in ieder geval weer erg leerzaam! En ze blijkt ook nog eens zelf een heel leuk blog te hebben: Lana's Leesvoer!

Olijfolie gebruik ik zelf bv. ook om het hardstenen aanrechtblad mee in te wrijven, eerst goed schoonmaken met zeep en daarna behandelen met een doek en olie. Daarna glanst het zo mooi en is het  weer een tijdlang beschermd tegen intrekkend vuil en waterafstotend! Waar Lana baking soda gebruikt om bv. vloerkleden op te frissen: wij hebben dit laatst gedaan met een matras en sneeuw. Een logeermatras kon wel een opknapbeurt gebruiken en we hebben het toen een dag om en & om op de dikke laag sneeuw gelegd in de voortuin, het werd weer helemaal schoon en fris en kostte zo helemaal niks! Ik ben daarom ook zo blij met ons voddenkleed op de vloer, deze kan gewoon in de wasmachine, zo bespaar je mooi iedere keer een stomerijbeurt. En gordijnen en trouwens ook wollen kleding fris je op door ze in de mist op te hangen. En nu ga ik nog even afwassen met water gekookt op de houtkachel (foei!! als ik nieuwsuur en de daarin aanwezige klagers moet geloven) en stofzuigen met m'n nieuwe stofzuiger. Jaja, we hebben geld uitgegeven en eigenlijk geheel tegen mijn principe in een apparaat vervangen wat nog helemaal niet stuk was. Maar we hadden een Dyson (wel 2e hands gekocht) en wat had ik vanaf dag 1 een gloeiende hekel aan dat ding, alleen de kleur (roze) vond ik er leuk aan. Manlief is nogal van de "gadgets" en wilde altijd al persé zo'n geweldig geval waar geen stofzakken in hoefden........Dat de zuigkracht van het apparaat totaal niet voldoende was voor ons huishouden nam hij op de koop toe en iedere keer als de cilinder vol zat liep hij (ja hij, want ik weigerde met dat ding te stofzuigen) luid verkondigend naar de kliko "zo, weer een stofzak uitgespaard"! Mij irriteerde het mateloos  dat er meer stof, hondenharen en andere rommel DOOR de kamer werd geblazen dan dat er in ging, dat de slang totaal niet flexibel was en steeds in de knik zat waardoor hij niet zoog en een voet had met twee veels te kleine uitsparingen aan de zijkant waardoor een iets te groot propje al niet kon worden opgezogen, en dan sowieso nog eens te weinig power. Kortom een rampending voor ons huishouden van Jan Steen en ik stelde hem laatst dus de vraag: koop je een stofzuiger opdat je er dan geen stofzakken voor hoef te kopen of moet het ding gewoon goed z'n werk doen ????? Ja, hij moest wel toegeven dat het laatste het beste was maar voegde hij er toch gauw aan toe dat hij het toch wel consuminderiger vond :-(( En dus riep ik nu steeds: áls dat ding ooit stukgaat (en ik hoopte snel, ohhhh............) dan komt er weer een Miele!!!! Maar juist nu is er een mooie aanbieding van een 2200 watt's stofzuiger dus voorut de spaarrekening aangesproken en op naar de Makro. En nu stofzuig ik dus weer graag, nu zie je tenminste dat je het gedaan hebt. Wat een muts ben ik ook......Voorlopig kan ik wel even toe met die ene stofzak die erbij geleverd zit, netjes openmaken en weer dichtnieten en ondertussen speuren naar een goedkope aanbieding zakken voor de voorraad want 10 euro voor 4 originele zakken vind ik natuurlijk weer te duur ;-)
 

woensdag 20 februari 2013

School en de trein..........

Tjongejonge, nog nooit zo veel achter elkaar in de trein gezeten de afgelopen dagen........Zaterdag ben ik een dagje naar Zwolle geweest voor de Handwerkbeurs, het was weer super! Ik had een Blokker kaartje gekocht en het entreebewijs vantevoren besteld dus ik kon met mijn zelfgeprinte e-ticket zo doorlopen. Echt onwijs leuke dingen gezien maar ook dingen waarvoor ik terplekke een alternatief  bedacht. Zo was er superleuk nieuw sjaaltjesgaren, bestaande uit een flubberstofje aan band om te breien of helemaal een reepje kant met gaatje bovenin de rand. Zag er leuk uit als het gebreid was maar 10 euro voor een knolletje vind ik niet leuk :-( ik kan me voorstellen dat je zelf stroken knipt en daar zelf om de zoveel centimeter een gaatje in ponst dan kan je het ook breien. Dan ben je een avondje zoet met knippen en een avond om te breien, je gebruikt stofjes die je misschien hebt liggen of voor een euro of twee de meter op de markt koopt (flubberstofjes zijn vaak goedkoop te vinden) en je bent hartstikke zoet! Ik heb in ieder geval géén wolletjes gekocht daar.........
  
 Papillon 71   Guipur 57
 
Ook zag ik bij een quiltwinkel rolpakketjes geruite stoffen liggen (zg. jellyrolls), dit bleken stroken stof van 2ehands overhemden te zijn, helemaal gerecycled dus :-)) Mooi, mooi, mooi maar 40 euries voor een stapeltje verknipte 2ehands stofjes gaat mij te ver......al is het natuurlijk wel helemaal de oorspronkelijke manier van het patch en quiltgebeuren: werken met restjes en zoveelstehands stoffen. Het bedrijfje wat hierachter zit heet trouwens ook "Verknipt", In de webshop zie ik wel leuke scrappakketjes liggen, maar goed dat die daar niet lagen want dan had ik waarschijjnlijk wel een pakketje meegenomen. Vanaf nu spaar ik dus (ook) oude geruite overhemden en komt er weer een nieuw to-do-project op mijn wishlist bij.
 
 Chic --  blauw met bruin accent
 
Wel ben ik gezwicht voor wat vintage knoopjes bij Grootmoeders Knoopendoos en MijnPakkieAn, o.a. om een jas op te leuken.
 
Gister moest ik voor de eerste keer naar school in Maarssen en ging ik weer met de trein. Van tevoren een heel draaiboek gemaak voor de heen- en terugreis: hoe laat op welk perron welke trein ik moest hebben, e-ticket geprint en OV-kaart bij me gestoken voor het laatste stukje terug naar huis vanaf het station en voor het avondeten alvast schalen lasagne gemaakt zodat ik die ik bij thuiskomst alleen nog maar hoefde op te warmen. De reizen op zich gingen prima tot aan het laatste stukje, ik heb slechts 3 minuten om vanaf het drukke perron (want spits) omhoog en weer naar beneden te komen naar de busremise dus ik zag de bus zo wegrijden. Gelukkig kon oudste Jutter mij oppikken want ik had echt géén puf meer om nog een half uur naar huis te lopen. Ik ben niet meer gewend om een hele dag binnen te zitten en dan ook nog in een groep met als gevolg dat ik echt kotsmisselijk van de hoofdpijn thuis ben gekomen. Volgende maand eens kijken of ik dat kan voorkomen.........de opleiding op zich is wel helemaal mijn ding al ben ik natuurlijk wel een vreemde eend in de bijt want ik kijk iets anders tegen de praktijk aan doordat wij ervaringsdeskundig zijn hihi. Ik kan haast niet wachten tot we bij het stukje besparingstips aankomen :-)) Maar dan de trein zelf mènnnn wat een drama!!! Die van zaterdag was echt zooooo smerig, mijn zolen plakten vast aan de vloer en naar buiten kijken kon niet want de ramen zaten dicht van de smuk BLEGHH. Maar goed dat ik een haakwerkje mee had, de tijd vloog om. Gister op de heenweg was ik net een haring in een tonnetje, zoooooo druk dus ik moest staan, gelukkig duurde dat maar twee stations en kon ik verder wel een zitplekje bemachtigen. Uiteindelijk kwam ik op het station in Maarssen aan en moest ik op zoek naar het ROC, dat stond dus nergens aangegeven maar ik was niet de enige zoekende dus togen wij al snel met een groepje richting winkelcentrum waar binnenin de ingang naar het ROC bleek te zitten. Er werd driftig verbouwd (Amarantis???) en er bleek slechts één kleine lift aanwezig te zijn wat file's gaf omdat er inmiddels ruim twintig man/vrouw naar boven moesten voor verschillende opleidingen. Een trap was niet te vinden en ik bleek naar 5 hoog te moeten maar de lift stopte op 4 en daar was ineens wèl een trap naar de laatste verdieping :-( Op de terugweg hebben we de nooduitgang maar genomen, die weten we nu in ieder geval wel te zitten en hebben 'm meteen maar uitgetest. - You'd better be prepared!! -
 
 

TIP!! Voor een prikkie weg.........

naar één van de onderstaande attractieparken??



Bij aankoop van € 15,00 aan baby- of kinderkleding bij V&D ontvang je een voucher die recht geeft op gratis entree voor kinderen t/m. 12 jaar. Voorwaarde per voucher  is wel 1 betalende volwassene maar dat scheelt toch een aanzienlijke slok op een borrel als je voor de kids aan gratis kaartjes kunt komen.............de kleding breng je een paar dagen na aankoop gewoon weer terug ;-)

Voor de specifieke voorwaarden (zoals welk park tot wanneer meedoet b.v.) klik je hier

dinsdag 12 februari 2013

Hufterig gedrag??

Groots in het nieuws: er werd de afgelopen 5 jaar stevige boetes uitgedeeld aan plegers van hufterig gedrag............Wat valt daar onder: o.a. verkeerd inhalen & parkeren, schelden, openbaar dronkenschap en wildplassen en als er iets is wat ik regelmatig doe als ik in het wild buiten rond loop en ik moet heeeeeeeeeel erg nodig, precies: WILDPLASSEN!! Het is wel 100% natuur en spoelt weg bij de eerste de beste regenbui ;-) Nee, ik wil hiermee helemaal niet het plassen van uitgaanspubliek in het portiek van een huis of winkel bagataliseren, want dat ìs ook gewoon hufterig. Mijn hond plast ook in het wild maar daar tegenover staat dat ik braaf hondenbelasting afdraag waarvan het overgrootste gedeelte verdwijnt in de algemene middelenpot van de gemeente en zo betaal ik dus onevenredig meer dan mijn buurman zonder hond aan het rechtleggen van scheve stoeptegels ;-( als dat al gebeurt..........Maar het uitschrijven van die boetes, is dat nu om dat hufterige gedrag tegen te gaan of zal het toch weer een geldkwestie zijn, er is toch een slordige 78 miljoen mee gemoeid??
 
Maar vandaag las ik iets in de krant over solliciteren bij het Rijksmuseum dat eerdaags weer opengaat. Zij hadden een aantal vacatures openstaan voor o.a. garderobe- en kaartverkoopmedewerkers. Aangezien er velen zonder baan ziitten ontvingen zij 1600! reacties en kon het selecteren beginnen. Het aanbod is dus groot en bedachten zij een heel traject om het juiste vlees in de kuip te krijgen: geinteresseerden moesten een hele middag meedoen aan een rollenspel, groepsinterviews en een debat........niet echt gemotiveerden zouden hiermee snel door de mand vallen. De toon van het stukje kwam op mij een beetje over als: we zullen de mensen eens even lekker laten spartelen voor een baantje, ze moeten er natuurlijk wel iets voor over hebben. Of vanavond op tv ook over solliciteren: een "recruiter" kwam aan het woord en erkende dat zij door het immense aanbod weleens mensen afwees omdat de brief in een verkeerd lettertype was opgesteld. Of een ander voorbeeld: een man vertelde dat bedrijven soms niet meer wisten waar te beginnen met het selecteren van de juiste reacties en dus maar de postzak omkieperden op de trap en wie dan op de verkeerde traptrede lag werd afgewezen..............dat is pas hufterig. Zo word er tegenwoordig met mensen omgegaan, mensen die baanloos raken en gaan solliciteren krijgen vaak niet eens meer een reactie dat de brief ontvangen is want "pfoe, daar hebben we toch allemaal geen tijd meer voor om dat te beantwoorden" maar diezelfde werkgever wil wel een volledig "commitment" met het bedrijf van jou! Je moet een supergedegen motivatiebrief meesturen waarom je ergens wilt werken en schrijf vooral niet dat je wilt werken omdat er nu eenmaal brood op de plank moet komen en de huur betaald want dat is zo-niet-hip, je moet er vooral willen werken omdat het zo'n geweldig bedrijf is BLEGHH. Trouwens je hebt nog mazzel als je rechtstreeks mag solliciteren bij een bedrijf, tegenwoordig gaan dit soort dingen maar al te vaak via detacherings- of uitzendbureaus, headhunters of andere tussenschakelende zakkenvullers. Ik weet hier in de omgeving een bedrijf die nog net als drie jaar geleden mensen in ploegjes van ca. 10 personen laten opdraven om een dagdeel onbetaald mee te werken. Dit onder het mom van "kijken of je feeling hebt met het werk", maar ondertussen word er niemand aangenomen en als je dit meerdere dagen in de week laat doen door zo'n ploeg dan is je werk mooi goedkoop gedaan. Dàt is pas hufterig!!!

vrijdag 8 februari 2013

De vaste uitgaven

houden mij rond het einde van de maand altijd weer danig bezig. Word alles wel op tijd afgeschreven?? Ik hou alles bij in een excellschemaatje en iedere betaling vink ik af zodat ik kan zien of alles goed loopt en wat er overblijft om naar de buffer te storten. Dat klopt eigenlijk steeds prima alleen de NLEM schreef de laatste maanden niet meer op de normale datum af (tussen de 25 en 28e) dus stress bij mij want stel je voor dat ze je ineens gaan betichten van niet op tijd betalen :-( Ik keek het dus steeds een aantal dagen aan en boekte dan het juiste maandbedrag zelf maar weer over, maar dat ging nu al 3 maanden zo.........vanaf de jaarnota in november en dat bleek dus nu juist de "boosdoener"te zijn. We moesten bijbetalen ondanks dat ons verbruik behoorlijk verminderd was maar ja allerlei tarieven waren gestegen dus dat ging extra kosten. Plus dat ze ons ook nog een geintje hadden geflikt met het te vroeg vastzetten van het contract waardoor we deze keer de korting misliepen GRRRR. Ik pluis de jaarnota altijd helemaal uit maar deze keer was het mij allemaal abracadabra en liet ik het even voor wat het was. Maar nu toch maar even gebeld hoe dit nu kwam en ik blijk nu een maand vooruit te lopen met betalen..........de jaarnota bevatte de eindafrekening plus TWEE maandtermijnen. Eind februari word er dus niets afgeschreven en moet ik het ook niet zelf gaan overboeken, dan loopt alles weer zoals het moet. Dat bedrag wat in het budget dus maandelijks gereserveerd staat voor energie mag deze keer dus naar de buffer, dat is mooi!! Ik weet wel dat ik ook nooooooooit meer voor langlopende contracten ga, een jaar is wel zo overzichtelijk. Ik kan nu ook overstappen maar zit dan met de maximale boete die we moeten gaan betalen. En ik weet ook dat er maatschappijen zijn die deze overnemen maar ik wil nu eerst even afwachten tot Jut & Jul uit de aanleunwoning vertrokken zijn (YES atelier eindelijk in zicht :-)))))) want dan gaan onze verbruiks- en daarmee onze vaste lasten een heel end naar beneden. Nu nog even UPC bellen, manlief had zich in december weer eens laten verleiden voor de Film1 aanbieding van 3 maanden, terwijl ik mij aan het bekwamen was in het downloaden, dus gauw opzeggen die hap want er komt alleen maar tig x dezelfde ouwe meuk voorbij. En ik heb nu het downloaden helemaal onder de knie dus hij vraagt en ik zoek ;-) En dan is het zaak dat we voor eind augustus als een malle extra gaan aflossen want het zou zomaar kunnen dat JutMans contract niet word verlengd, hij denkt daar zelf heel wisselend over. In het ergste geval word het dan WW en kelderen we weer flink in inkomen, nu hebben we gelukkig niet meer van die hijgende schuldeisers in onze nek hangen maar de hypotheek aflosplannen komen daarmee wel op losse schroeven te staan. Ik ben er daarom voor om in de komende maanden weer even net te doen als de voorgaande jaren en heeeeeeel erg low budget te gaan leven om zodoende een giga bres te slaan nu het nog kan. Mocht blijken dat hij wel mag blijven dan gaat wederom de vlag uit en kunnen we "gewoon" doorgaan met extra aflossen. In ieder geval hebben we een "mazzeltje" tegoed van de belasting want - vraag me niet naar de hoed en de rand - ik krijg de komende jaren nog flink wat terug omdat ik mijn bedrijf heb afgesloten met een bult schuld??? Het kwam er op neer dat de loonbelasting die ik nu betaal word verrekend met het teveel ingehoudene...........ze kwamen er zelf mee, we hebben het nog maar even geverifiëerd voor de zekerheid maar komt dit even goed uit!!!!!!!!!!!!!!!!! Wij kunnen nu natuurlijk niet afwachten tot de komende aangifte, dat begrijp je. We hebben in januari alweer van één deel van de hypotheekschuld een flink bedrag ingelost en de bedoeling is om die in ieder geval helemaal af te lossen voor het eind van het jaar. We zullen hiervoor ook het vakantiegeld inzetten., dus dat word sowieso goed besteed. Dan komt portie twee aan de beurt waarvoor we nu al een portie apart hebben staan. Dit gaat ons maandelijks maar een heel klein voordeel opleveren maar het gevoel dat je echt inzichtelijk maakt dat je aflost is super!!

Ik brei, o nee, ben aan het haken, daarover weer in een ander stukje :-) er voor nu  een end an, de boeken van mijn zo gewenste opleiding zijn binnen en er moet voorwerk worden gedaan. Vanavond nog weer een bezoekje afleggen aan div. opleidingsmogelijkheden voor jongste Jutter en dan is het weer weekend.


En toen was het alweer vrijdag...........

in een land waarin de omgekeerde wereld steeds grotere vormen aan lijkt te nemen: alles wat vroeger van de staat was ten dienste van het volk (oeff) word geprivatiseerd, vercommercialiseerd en steeds onbetaalbaarder voor een heel groot deel van de mensen. De banken die altijd een op zichzelf staande pijler waren - en waar we helaas allemaal niet meer omheen kunnen - worden naar de k*ten geholpen door verkeerd gokken en hele foute beslissingen, maar ja zij hebben er voor geleerd nietwaar?? En als ze dan uiteindelijk op omvallen staan en een gevaar voor de natie vormen worden ze tot staatsbedrijf ingelijfd en verworden de personeelsleden aldaar dus eigenlijk tot ambtenaren maar deze hoeven zich klaarblijkelijk niet aan de Balkenende-norm te houden. Ja, het "gewone bankpersoneel" kan wel met wat minder toe maar de TOPmensen moeten nu eenmaal goed beloond worden in zo'n functie en dus gaan we gewoon lekker door met de bonuscultuur!! Rechters mogen allerlei bijbanen hebben als zij ze maar opgeven, zo kan het dus zomaar gebeuren dat je als milieuactivist voor de rechter verschijnt om te procederen tegen een grootmagnaat die elders olie uit de grond haalt en daarbij land & volk naar de verdoemenis helpt maar ja die rechter is toevallig ook de huisadvocaat van de betreffende grote firma. Dus helaas pindakaas maar je claim word afgewezen want de rechter/advocaat bijt niet in de hand die hem/haar extra luxe te eten geeft.........en dat daardoor de getroffende géén eten meer heeft  dat is dan jammer voor hem en het milieu! In die rechtstaat kan het ook zo maar gebeuren dat tbs'ers door een vormfout vrij komen maar dat een activiste die opkomt voor het lot van asielzoekers die vastgezet worden als crimineel, word opgesloten voor 4 maanden ondanks dat zij zich beroept op vrijheid van meningsuiting. Je mag je mening niet uiten want stel je voor dat er mensen naar luisteren..........je kan wel merken dat ik weer beter in m'n vel kom te zitten want ik kan me weer mateloos ergeren aan allerlei zaken ;-)

Mensen, ik zou het liefst de banken uitsluiten, los je hypotheek af (eigenlijk ook belachelijk dat je vaak gebonden bent aan een bepaald aflospercentage - het zou vrij moeten zijn - banken moeten nu blij zijn met iedere cent extra die afgelost binnenkomt daar) en haal daarna je geld van de bank!!!!  Vraag je baas weer naar zo'n ouderwets loonzakje en pin vooral niks meer. Lang leve de zelfredzaamheid!!!

O ja en als het straks een tijdje stil is op mijn blog vanwege de rare dingen die ik zeg, dat zit ik ook vast achter de tralies, warm & droog en krijg ik kost en inwoning op kosten van diezelfde staat :-))